Licence to kill IV – Darth Vaderi maski varjus ehk kas saab sallida sallimatut?

@ckrabat
Natsikiivrit, Darth Vaderi maski ja mõõka kandnud 21-aastane Anton Lundin Pettersson jalutas neljapäeval, 22. oktoobril, Rootsis Trollhättanis Göteborgi lähedal klassiruumi Kronani koolis, kus õppis palju pagulaste järeltulijaid, tappis 17-aastase õpilase ja 20-aastase koolitöötaja ning haavas 42-aastast õpetajat ja 15-aastast õpilast. Anders Behring Breivik oli saanud endale jüngri, kuid erinevalt oma kuulsast eelkäijast sai Lundin Pettersson tulevahetuses politseiga haavata ja suri hiljem haiglas. Väidetavalt valis ta ohvrid välja nende väliste tunnuste põhjal, mis viitasid mitte-Euroopa päritolule. Kui Breiviku juhtumi puhul julgesid vaid vähesed tegu avalikult õigustada, siis Lundin Pettersson leidis äärmusliku sotsiaalmeedia kaudu endale hulgaliselt poolehoidjaid. Lundin Pettersson kasvas üles turvalises keskkonnas kui tavaline Rootsi noormees, keda huvitasid arvutid, arvutimängud ja hip-hop muusika. Kahekümne esimeseks eluaastaks oli ta sellegipoolest omandanud paremäärmuslikud vaated, jumaldas Adolf Hitlerit ja natse ning vihkas pagulasi. Ta laikis Youtube’s videoid, mis kõnelesid multikulturaalsest põrgust, juutide kontrollitavast Lääne meediast ja ülistasid rassikeskset maailmavaadet. Mõõga kasutamine relvana viitab Breivikutki lummanud ristisõdalase motiivile. Lundin Pettersson identifitseeris end sallimatuna.

Paradoksaalsel kombel oli üldsuse esmane reaktsioon väga iseloomulik kolletunud meedia kaudu levinud üldrahvalikule hoiakule, kui omistas kuriteo automaatselt, enne kui mõrtsuka identiteet avalikuks sai, verejanulisele pagulasmoslemile. Inimesed kipuvad unustama, mina paraku mäletan, milline oli avaliku arvamuse esmane reaktsioon Breiviku juhtumi puhul – peaaegu kõik olid kindlad, et julma teo panid toime moslemid, sest peale 11. septembrit 2001 oli niiviisi kombeks. Selline oli staarterrorist Osama bin Ladeni kingitus maailmale. Mitmed moslemiorganisatsioonid, kes taotlesid kõikvõimsa meedia tähelepanu, võtsid vastutuse teo eest koguni endale. Huvitava faktina on nüüd Saksamaal välja tulnud, et sallimatud ja neonatslike vaadetega isikud on infiltreerunud pagulaste vastuvõtuga tegelevatesse asutustesse. Näiteks neonatsliku grupeeringu Sturm 18 süüdimõistetud liige töötas turvamehena Heidelbergi pagulaskeskuses. Üks teine pagulaskeskuse turvamees tabati natsikirjanduse levitamiselt Heidenaus Saksimaal. Kölnis pussitati pagulasvastase äärmuslase käe läbi linnapeaks pürgivat Henriette Rekerit. Rootsis põletati maju, kuhu pagulased pidid elama asuma. Vaid mõni tund hiljem laulis sotsiaalmeedia süütajatele kiidulaulu. Populaarne veebiväljaanne Rootsis on avaldanud kriminaalide nimesid, et tõestada mitterootslased on kurjategijad, kuigi need on vaid üksikud juhtumid paljude sarnaste hulgas. Kõik see viitab koordineeritud ja motiveeritud tegevusele, mitte emotsionaalsele reaktsioonile.

Sallimatud nõuavad, et sallivad neid salliksid ning poliitkorrektsuse parimate traditsioonide kohaselt eitaksid silmakirjalikult, et Juku pea on kandiline. Et nad hüüaksid hüüdja häälena kõrbes, et Eesti ei otsi neonatsi, sulgedes siivsalt silmad sallimatute ühiskondlike ja poliitiliste ambitsioonide ees. Põhiküsimus ei ole mitte enam selles, kas olla või mitte olla, vaid kas tohib mitte sallida sallimatuid? Minu arvates tohib. Teatud vastutus on siin tõepoolest Lääne ühiskonna varjatud paradoksidel, poliitkorrektse ühiskonna variserlikul sallivuspoliitikal, mis tegelikult tekitab sallimatust juurde. Samas ei tohi unustada, et põlatud sallivus, mida Eesti ühiskonna haritumas osas siiski veel esineb, võib olla hoopis vastureaktsioon tsentraalsele sallimatusele, mida soosib meediakeskne ühiskond. Meediakeskne ühiskond toetub mustvalgetele konstruktsioonidele, kus kangelased võitlevad antikangelastega, kusjuures paljude jaoks võivad värvid vahetuda ning antikangelased tõusta kangelaste rolli. Darth Vader, kurja Galaktika impeeriumi teener, esines Star Wars sarjas kui antikangelane. Anton Lundin Petterssoni jaoks oli ta tõusnud kangelaseks.

Mis minule viimasel ajal muret teeb, on kurjuse organiseeritud pealetung, mida on märgata terves Euroopas, eriti selle idapoolses osas ja muidugi ka Eestis. Ma eeldan, et see protsess on alles algusjärgus. Teatud ühised mustrid löövad mingites kindlates situatsioonides selgelt välja, mis väga meenutab minu lemmikfilmi “28 days later”. Organiseeritud liikumine zombiühiskonna suunas. Viha nakkuslik levimine. Samas neid mustreid väga lahkama hakata ei peeta vist samuti viisakaks. Millegipärast on just Eesti ühiskonnas levimas kummaline suhtumine, et solidaarsuse nimel tuleb eitada, et Juku pea on kandiline. Teatud mõttes võivad selle juured olla samalaadsed kui euroopalikul poliitkorrektsusel. Sallimatud on variserliku kõneviisi kergesti omandanud ja väidavad, et neid peab sallima, sest muidu muutuksid sallijad sarnasteks sallimatutega ja nende vahel on raske vahet teha. Mina siiski nii ei arva ja julgeksin väita, et sallimatust mitte ainult tohib, vaid ka peab mitte sallima, muidu muutuks asjatuks kõik see, mis toimus 2000 aastat tagasi ja isegi kui mind sellepärast kividega pillutakse. Sallimatuse ja viha mõõdutundetu vohamine võib viia selleni, et ühel ilusal päeval ilmuvad välja ka meie oma Breivikud ja Petterssonid. Esimesed pääsukesed iidoli näopilti kandvate särkidega töllidena ilmutasid end Vao pagulasvastasel miitingul. Midagi on siiski lahti. Mihhail Lotman hoiatab: “Meie ühiskonna atmosfäär ei ole hea ning karta on, et see halveneb veelgi. Minu meelest on tasakaal ühiskonna ja riigi vahel kui mitte päris rikutud, siis kõvasti kreenis.”

Teine eksistentsiaalne küsimus, mis on laiaulatusliku murjanipaanika juures varju jäänud ja siiani lahendamata, mille poolest on neukku parem kui pagulane? Kõige tugevamad pagulastevastased meeleolud valitsevad Ida-Euroopas ning nende najal noolivad odavat populaarsust mitmed poliitikud. Äärmuslike meeleolude tõus on märgatav siiski terves Euroopas. Postimehe artikli lingi taha oli peidetud kirjeldus kriminaalsest juhtumist: “Rootsis esitati täna süüdistus 17-aastase Lisa Holmi jõhkras tapmises. Surma põhjus on poomine. Ta leiti, kaela ümber nöör, tema riided olid seljast rebitud ja ülakehal olid riided üles tõmmatud. Ohver oli surutud riidekappi. Prokuratuuri andmetel tapeti Lisa Holm tema töökohaks olnud kohviku lähedal asuvas hoones. Kurjategija oli tüdruku suu kinni teipinud. Tapetu riietelt ja kuriteopaigast leiti süüdistatud 35-aastase mehe DNA-d. Kohtuarstid tuvastasid, et tüdruk oli surnud samal päeval, mil ta kaduma läks. Süüalune mees väidab, et ei ole tüdrukut kunagi kohanud ning eitab kuritegu.” Kas selle jõhkra kuriteo taga oli verejanuline pagulasmoslem, võib-olla isegi mustanahaline? Ei, süüdistus esitati 35-aastasele Leedust pärit mehele. Pagulane küll, kuid mitte Süüriast või Eritreast, vaid hoopis puhtanahaline neukkupagulane.  Sallimatud on olnud väga solvunud, et mõrtsuka päritolu on afišeeritud, samal ajal kui nende väitel moslemite identiteeti varjatakse. Neukku tahab pagulastega võrdseid õiguseid, rõhudes mustvalgele konstruktsioonile, et neukku on ikkagi oma, aga pagulane võõras. Julm tegu ise ei lähe muidugi kellelegi eriti korda.

Datrth Vaderi maski varjus Anton Lundin Pettersson. Foto: http://www.ansa.it/webimages/img_457x/2015/10/23/0feae7ecf8e07b05d8fe0a74337b0434.jpg

32 kommentaari (+add yours?)

  1. ckrabat
    okt. 24, 2015 @ 22:37:08

    Belgia elektro-industriaalset muusikat viljeleva grupi Suicide Commando esitatud laulu “When Evil Speaks” laikis Lundin Pettersson päev, enne oma kuulsusetut kuulsust.

    Vasta

  2. huviline
    okt. 25, 2015 @ 09:53:26

    Küsimus, kas saab sallida sallimatut, on kristlikus (euroopa) kultuuriruumis alati ühese vastuse saanud: jah saab. Vastupidine tähendab hälvet. Kurjust kurjusega ei võideta, kui erijuhtumid välja arvata, millele osutab kuulus evangeelne metafoor teise põse ette pööramisest.

    Moodne Euroopa on astunud sammu edasi, välistades ka erijuhtumid, jättes tapja ellu (Breivik). Kurjategija elushoidmise sallimine, sallimatu sallimine, pole enam pelgalt sallimine, vaid sellele kulutatakse märkimisväärne summa vahendeid ühiskonna poolt.

    Selmet rääkida poliitkorrektsusest ja kollasest meediast tuleks sallimatuse puhul lähendeda probleemile nagu Adik Levin soovitab toitumise puhul: individuaalselt. Ebavõrdsete kohtlemine ebavõrdselt, õigluse nõue, tähendab individuaalset lähenemist, võrdsete kohtlemine võrdselt, õigluse teine nõue, tähendab sotsiaalset lähenemist. Viimane on moes ja valdav (õigusriik), sest normide kohaldamisringis koheldakse kõiki võrdselt.

    Tuleb tunnistada, et riik (teaduslik-poliitiline lähenemine) oma sallimatusega mitmekesisuse vastu näitab halba eeskuju, kuna keelatakse kellegil endale kahju teha. Enesekahjustamise piiramisega (alkohol, tubakas, enesemüümine) kuhjub ühiskonnas paine, mis leiab ventiili mujal, kahjustades kaasainimesi. Breivik ja Pettersson on isikud keda ühiskond kasutab ventiilidena.

    Sotsialiseerumisega on võimalik võidelda, kui jääda sallivaks inimeseks oma kaasteeliste vastu, kes aktsepteerivad sinu vigu ja kelle vigu sina oled valmis aktsepteerima.

    Vasta

    • ckrabat
      okt. 25, 2015 @ 10:07:08

      “Küsimus, kas saab sallida sallimatut, on kristlikus (euroopa) kultuuriruumis alati ühese vastuse saanud: jah saab.”
      Kusjuures ma panin just praegu tähele üht semantilist nüanssi. Kristlus lubab tõepoolest sallimatu sallimist, kuid ta ei tolereeri sallimatust. Seega kristlik vastus oleks: sallimatut saab sallida, sallimatust mitte, st kristlike põhimõtete järgi Peltsebuli ei tohi Peltsebuliga välja ajada. Kristlike põhimõtete nimel mindi märtrisurma.

      Sellepärast jäeti ka Breivik ellu, et kättemaks (hukkamine) ei käi kokku Euroopa traditsiooniga. Breiviku puhul asendab kättemaksu karistamine, milles oluline osa on kahetsusel, millele saaks järgneda pattude andeksandmine. Vastutus saab olla aga üksnes individuaalne, mitte rakendatav gruppidele. Breiviku süü eest ei vastuta teised norralased, valged, kristlased. Küll on kaassüüdlased need, kes jagavad tema vaateid, õhutavad sallimatust, neid ei saa tolereerida, kuid neile jääb vcõimalus kahetsuseks ja pattude andeksandmiseks.

      Vasta

      • huviline
        okt. 25, 2015 @ 10:23:49

        Semantilisi nüansse saabki üksnes tekstis märgata, millega tekstid lisavad uue dimensiooni, kuid kehtivas olukorras, elus on neid väga raske tajuda. Ühe poole tajumisest on ka vähe kui teine pool mingil põhjusel ei taju.

        Igale aktsioonile järgneb reaktsioon (energia jäävuse seadus), lisaks on igas isikus ka midagi, mis energeetika seaduspärasustele ei allu. Sallivus ja tolereerimine eeldavad tundekasvatust, emotsionaalset intelligentsust, kust pole kaugel küsimus soovidest ja tahtest.

        Kaassüüdlasi pole olemas, sest süü on alati tahtlik ja tahe individuaalne. Esineb segasüüd, kuid mitte sotsiaalset süüd. Denatsifitseerimise ajal Saksamaa pärast II MS räägiti kollektiivsest süüst, kuid see pole kohtupraktikas kinnitust leidnud.

        Breiviki puhul pole mingit kahetsust ega pattude andeksandmist märgata, pigem vastupidi.

      • ckrabat
        okt. 25, 2015 @ 10:32:24

        Pattude andeksandmine saab järgneda kahetsusele, mitte vastupidi, Breivikule on see võimalus jäetud, vastupidine, kui kõigepealt antakse andeks ja siis kahetsetakse, oleks variserlikkuse ilming nagu ka poliitiline korrektsus.
        Praegune murjanipaanika põhineb siiski pagulaste kollektiivse süü rõhutamisel. Väliste tunnuste puhul luuakse kollektiivne identiteet ja mmeediakeskne ühiskond ongi kollektiivsele identiteedile rajatud. Kui pagulaste hulgas on mõni korralik inimene (ja arvatavasti üle 90% ongi sellised, sest pole mingit põhjust väita vastupidist), siis sallimatute poolt rõhutatav kollektiivne identiteet ja selle rajatud kollektiivne vastutus kampaania käigus ületab individuaalse vastutuse määra. Pagulane on süüdi, sellepärast, et ta on pagulane, mitte ei kanna vastutust tegude pärast.

  3. huviline
    okt. 25, 2015 @ 10:38:55

    Kuigi Breiviki puhul pole selles osas küsimust, siiski on hea meelespidada, et toimepanemine saab olla kas täideviimine või osavõtt.

    Täideviimise puhul eristatakse täideviijat, kes on süüdi kaastäideviijana, vahetu täideviijana või vahendliku täideviijana (teist isikut ära kasutades).

    Osavõtu puhul eristatakse isikuid, kes on süüdi kihutajana või kaasaaitajana.

    Niipalju individuaalsest süüst, mida tuleb tõendada, sest ühelgi tõendil pole ettemääratud jõudu.

    Vasta

    • ckrabat
      okt. 25, 2015 @ 10:44:29

      Nii ongi. Sallimatus on siiski teatud ideoloogia, mida ei saa sallida, aktsepteerida, heaks kiita. See ei tähenda karistamist, enne kui sellele on järgnenud tegu. Hukkamõistmine (mitte hukkamine) on lubatud.

      Vasta

      • huviline
        okt. 25, 2015 @ 11:05:17

        Hukkamõist tähendab otsustamist, et keegi on juba eos piisavalt süüdi, kuigi tegelikult rajaneb otsus ebakindlusele nii süü kui piisavuse osas.

        Tegu on tehtud. Nüüd tuleb otsustada, kas isik on süüdi või mitte. Selleks tuleb koguda tõendeid, mis võtab aega. Kärsitud isikud, nt ajakirjanikud otsustavad käigult, järgmise päeva uudisteportaalis, sest antud uudis pole homme enam uudis.

        Neutraalsust esineb meedias väga harva. Otsustamiseks tuleb ka pool valida, mis suure tõenäosusega on vale valik, sest tõendeid pole veel koguma hakatudki või kui on, siis ligipääs neile on ebapiisav.

        Selline hukkamõist on sotsiaalselt vajalik ja lubatud, individuaalsele süü alusel karistamisele midagi juurde andmata.

      • ckrabat
        okt. 25, 2015 @ 11:12:03

        Nähtuste hukkamõistmine on moraalne kategooria, hinnang, mis kuulub inimõiguste ja vaba arvamusavalduse hulka. Seda ei saa vaadelda kriminaalprotsessi osana. Kui sulle ei meeldi tatrapuder, näiteks, siis sa ei pea poliitkorrektselt teesklema, et meeldib küll, sest sul ei ole piisavalt tõendeid tõestamaks, et tatrapuder pole hea ja nõuaks selle ärakeelamist.

      • ckrabat
        okt. 25, 2015 @ 11:17:28

        Igaks juhuks ma lisan, et sallimatutel on loomulikult õigus oma vaateid esitada, kuid samamoodi on teistel õigus neid vaateid hukka mõista, seda nimetatakse diskussiooniks. Kui aga sellele järgnevad teod, siis me räägime juba teistsugustes kategooriates.

      • huviline
        okt. 25, 2015 @ 14:32:12

        Lisan veel, et kriminaalprotsess pole midagi muud kui hinnang, nii nagu ka kohtuotsus. Kohtuotsus on igaljuhul moraalne kategooria ja kuna kohtuprotsessi peetakse kohtuprotsessi normide järgi, siis on ka kriminaalprotsess.

        Moes on, et riik on moraalne ja tema institutsioonid on moraalsed, missest et sunniaparaat. Pole võimalik öelda, et kellegi hinnang on väärtuslikum, olgu see vaba arvamuseavaldus või riigi korraldus.

  4. huviline
    okt. 25, 2015 @ 10:49:18

    Ilmselt on üsna raske poliitkorrektsust variserlusena defineerida, sest kõik poliitikud on poliitiliselt korrektsed, sh Mihkel Raud, Madis Milling, Yoko Alender jt heas usus toimijad.

    Poliitkorrektsus on ilming, mis kaasaegses poliitikas kaasneb moega kõrgema taseme täideviivate poliitikute (ministrite) poolt vastutuse osatähtsust pisendada, kuni vastutamatuseni. Kes nii on kui näib poliitiliselt korrektne, see on puhas poiss, kes võiks igavesti võimul või koalitsioonis olla, sest talle pole midagi ette heita. Välistamaks opositsiooni võimule saamist peab olema poliitiliselt korrektne.

    Vasta

  5. jolli
    okt. 25, 2015 @ 11:12:06

    Meediale meeldib ikka igasuguseid tegelasi nende poolt väidetavalt loetu ja vaadatuga paari panna… Kas nüüd keelatakse mf. Star Wars ära? (A la Lõunaosariikide ajaloolise lipu keelamine)

    Vasta

  6. jolli
    okt. 25, 2015 @ 14:20:08

    Vasta

  7. ckrabat
    okt. 25, 2015 @ 17:54:20

    Jaak Jõerüüt: Annuška ja vahva sõdur Švejk põgenikekriisi lahendamas
    http://arvamus.postimees.ee/3374373/jaak-joeruut-annuska-ja-vahva-sodur-svejk-pogenikekriisi-lahendamas
    Mõistsin, et näen elustunud stseene Švejki-raamatust. Unenäolise kiirusega jõudsime leheküljelt 79 leheküljele 545, palati asemel oli vaksaliperroon ja kuulda oli kellegi magusat häält: «Õnnistagu jumal teie tääke, et nad tungiksid sügavale teie vaenlaste makku! Juhtigu kõigeväelisem valitseja suurtükiväe tuld otse vaenlase staapide peale!» Korraks tundus mulle, et Budapesti asemel on perrooni sildile kirjutatud Aleppo või hoopis midagi muud, kirillitsas. Siis saabusid kaks vanaldast daami, kes kõndisid sõdurite (st endiste simulantide) rivi eest läbi ja patsutasid mõnda põsele. Neist jäi maha sõdurile paslik kingitus – karbikesed lõhnavate suupastillidega, kolme mehe kohta viis pastilli. Stseen järgnes stseenile, üks unenäolisem kui teine, ja ma nägin, et sõda on tõesti üks vahva värk, sellest saavad peaaegu kõik oma rahulduse kätte, välja arvatud mõned virisevad sõdurid, kelle kotist pool küpsekana ära on varastatud, ja mõned nurisevad põgenikud, kes on keisritele ja kindralitele jalgu jäänud.
    Unenäolise kiirusega vahetus kaootiline olukord mugavuse ja korra vastu – ma leidsin end istumas tugitoolis, käes kummaline ajaleht, kuhu oli trükitud ainult pealkirjad: «Võtame kõik vastu!», «Euroopa Liit plaanib saata välja kuni 400 000 migranti», «Eestlane, vaheta oma vana rass uue ja ägedama vastu!», «Põgenikele jalaga äsanud Ungari ajakirjanik plaanib putkata Venemaale ja anda hoobi saanu kohtusse», «Tänavu saabub Rootsi 30 000 saatjata lapspõgenikku». Ja nii edasi, lõputult, ega artiklid polekski ära mahtunud.

    Vasta

  8. Hindrek
    okt. 25, 2015 @ 21:30:22

    http://www.postimees.ee/3374581/siseminister-andis-preester-vello-salole-ule-teenetemargi

    5. novembril tähistab katoliku kiriku vaimulik, literaat, tõlkija ja kirjastaja Vello Salo oma 90. sünnipäeva. Aastast 2001 on ta Pirita kloostri preester.

    Salo on avaldanud ülevaateid okupatsioonivõimude repressioonidest Eesti territooriumil ning ta juhtis pikka aega okupatsioonide repressiivpoliitika uurimise riiklikku komisjoni.

    Vasta

  9. personainfieri
    okt. 25, 2015 @ 21:49:39

    Vello Salo kohta on siin ka omaette lugu olemas + link intervjuule
    https://personainfieri.wordpress.com/2012/10/28/elu-on-mitmekesiduses/

    Vasta

  10. personainfieri
    okt. 25, 2015 @ 21:51:50

    Vasta

  11. Stalini päike
    okt. 26, 2015 @ 02:34:14

    Kui tuhandest mõrvast kolm õiget välja noppida sooritaja õige rassikuuluvuse alusel, saab igasuguseid huvitavaid sallimatuse- ja natsismiteooriaid arendada. Tuvastada trende ja joonistada graafikuid Ja väga ladusas vormis, kohe ilus lugeda. Väga arendav demagoogiakoolitus, tänan.
    PS. J. Vissarionovitš ka tänab.

    Vasta

    • personainfieri
      okt. 26, 2015 @ 08:14:48

      Sul on täitsa hea tähelepanek, kuigi sa ise võib-olla tahtsid midagi muud sellega tõestada. Murjanipaanika ei tugine ju pikaajaliste trendide süvaanalüüsile, vaid inimeste (selle laiemas tähenduses) eelarvamustele, mida toetab soovitud kollektiivsel identiteedile tugineva konstruktsiooni “pagulane” levitamine ning meediatugi, mis vajab kiiret kasumit, palju pappi ja kohe. Kõigepealt konstrueeritakse soovitud ideaaltüüp ja hakatakse sellele sobivaid näiteid kokku pookima, siis sellega teisi hirmutama. Eriti alluvad hirmutamisele lollid, inimesed ja reptiloidid vähem. Nii saab kogu probleemistiku ratsionaalse arutelu asemel emotsioonidele rajada. Stalin kasutas seda tehnikat muidugi sageli, samuti Hitler ja paljud teised populaarsed “meie aja kangelased”.

      Vasta

  12. huviline
    okt. 26, 2015 @ 07:50:51

    Vasta

  13. huviline
    okt. 26, 2015 @ 08:24:06

    Marju Aasa artiklist.

    1
    “Popper peab sallivuse paradoksi all silmas (juba Voltaire’i painanud) sallivust sallimatute suhtes. Sallivuse paradoks ei seisne mitte selles, et sallivad inimesed on sallimatud, kui nad keelduvad sallimast sallimatuid – paradoks seisneb selles, et liiga sallivatena võivad nad kogemata kaasa aidata teiste inimeste sallimatusele – ja nõnda ka iseenda hukkumisele.

    Selliselt sõnastatud sallivuse paradoksi võib võrrelda samalaadsete vabadust (piiramatu vabadus, mis hõlmab vabadust piirata teiste vabadust, teeb paratamatult vabaduse olematuks) ning usaldust (piiramatu usaldus mahitab usalduse reetmist, mis omakorda kutsub esile usaldamatuse) puudutavate paradoksidega.”

    2
    “Seetõttu omab sallivus kui poliitilise elu üks tsentraalsetest väärtustest reaalselt palju väiksemat kaalu ning mõjujõudu kui esmapilgul paistab. Nii ei õigusta ta ka ilmselt ainuliselt talle pandud lootusi vaba, mitmekesise ning multikultuurilise maailma kujundamisel.”

    3
    Marju Aasa artikkel on mõõdukas ja teaduslik. Mis torkas silma, et kogu artikkel on ülesehitatud peamiselt sellele, mis sallivus on (ontoloogia)

    Täiesti puudu või vähe tähelepanu pööratud on tunnetusele (epistemoloogia) ja väärtuste aspektile (aksioloogia).

    Torkas silma tema artikli lõpu lause: ” Nii ei õigusta ta ka ilmselt ainuliselt talle pandud lootusi vaba, mitmekesise ning multikultuurilise maailma kujundamisel.”, kus ühte patta pannakse mitmekesisus ja multikultuurilisus. See viitab ebamäärastele või lausa eksitavatele alustele autori mõttemaailmas. Individuaalne (mitmekesisus) ja sotsiaalne (multikultuurilisus) pole tegelikult võimalik ühte patta panna, neid tuleb lahus hoida, sest vastasel korral on kõik teaduslik-poliitiline ja mitte midagi huvitavat, mis arengus.

    Vasta

  14. personainfieri
    okt. 26, 2015 @ 18:32:19

    Nagu Lotmani diskussioonis sai juba märgitud, mina olen tähele pannud vohava murjanipaanika taustal huvitavat identiteedikujunemise/kujundamise protsessi, kui on tekkinud identiteedigrupp, kes identifitseerib end “sallimatutena” ja on selle üle uhked samastudes “tõeliste patriootidega”. Nad vastanduvad “sallivate” identiteedigrupile, kuhu arvatakse kõik need, kes näitavad kusagil üles tolerantsemat suhtumist pagulastesse. Selline mustvalge vastandumine teeb võimatuks probleemi ratsionaalse lahendamise, sest kõik need, kes üritavad probleemile lahendust leida ja Novgorodi WC-ga kaasa ei karju, saavad viimaselt kohe rahvavaenlase märgi külge. Kuna aga Novgorodi WC-le ei peeta viisakaks vastu karjuda, kuna Juku pea ei tohi poliitkorrektselt olla kandiline, siis avab see ukse äärmusklike jõudude populaarsuse tõusule.

    Vasta

  15. personainfieri
    okt. 26, 2015 @ 18:38:41

    “Nad tegelikult põgenevadki Daeshi eest.” — Võib küsida, kust Sina seda nii kindlalt tead? See oli retooriline küsimus, ärme hakka siin herr Lotmani asjalikku lehte seebitama. 🙂

    Vastan sellele siin, samuti retooriliselt – süütuse presumptsiooni kehtimisel ma ei peagi seda teadma. Seda pead sina ära tõestama, kui sa midagi sellist väidad, vastasel korral on see esimese vastutulija pihta kivi heitmine. Inimene (või ükskõik mis liigist isend), kes pole milleski süüdi, ei pea midagi tõestama.

    Vasta

  16. jolli
    okt. 27, 2015 @ 02:05:22

    Vasta

  17. personainfieri
    okt. 27, 2015 @ 11:35:13

    Vasta

  18. personainfieri
    okt. 27, 2015 @ 16:13:45

    Ukraina valimiste peavalu: Kas Darth Vader ja Chewbacca ikka tohtisid kandideerida
    http://forte.delfi.ee/news/varia/ukraina-valimiste-peavalu-kas-darth-vader-ja-chewbacca-ikka-tohtisid-kandideerida?id=72798333

    Mullustel parlamendivalimistel osales see seltskond Ukraina Internetipartei nime all, kusjuures nimekirjaga, mille eesotsas olid Dart Viktorovitš Veider (Darth Vader), Imperator Viktorovitš Palpatin, Stepan Mihhailovitš Tšubakka (Chewbacca), Padme Mikolaivna Amidala, Magistr Volodimirovitš Joda (Yoda), saadi ka 0,36 protsendi valijate toetus.
    Valimistel osalemine oli nähtavasti võimalik, sest partei liikmed on oma nimed ka täiesti seaduslikult ära muutnud ja Darth Vader võib julgelt kõikjal ka oma Ukraina kodakondust tõestava sinise passi lauale panna. Presidendivalimistel tal siiski osaleda ei õnnestunud. Darth Vaderil ei õnnestunud ka ei mullu ega ka nüüd hääletada, sest ta keeldus valimisjaoskonnas oma kiivrit maha võtmast.
    Kohalikel valimistel oli üles antud 142 parteid, sh Darth Vaderi blokk. Mees ise väidab, et on sündinud Kiievis, tema isa olevat olnud helilooja ja ema mannekeen. Darth Vader on lõpetanud Rjazani dessantväelaste kooli, osalenud ka Tšernobõli tuumajaama puhastustöödes. Ta on 2007. aastal rajatud Ukraina internetipartei juht, kriminaalkorras karistatud ei ole. Et veel segadust vähe oleks, oli Ukrainas üles seatud küll nii Dart Aleksejevitš kui ka Dart Nikolajevitš, Dart Jurjevitš, Dart Viktorovitš ja Dart Olegovitš Veider. Kokku olevat kandideerimissoovi näidanud 44 erinevat Darth Vaderit.

    Millegipärast on Tähesõdade antikangelase populaarsus äkki hüppeliselt tõusnud eriti Euroopa idapoolses otsas. Dessantväelased olid muidugi rohkem saapaviksi peal 🙂 Neid Veidereid või Veidraid on viimasel ajal palju välja ilmunud mitmel pool maailmas, see võib olla hoopis vana ja põline alglollide suguvõsa, kõik Lollide kojas sertifitseeritud, sest sumeri keel oli peaaegu seesama, mis eesti keel. Tuntumad suguvõsa esindajad olid veel Reinu Vader (Reinu Veider), Artur Vader (Artur Veider) jt. 🙂
    Hea vähemalt, et isa polnud soome lendur Unne-Matti ja ema muumia või isa neegrikuningas ja ema ingel (mis viitab nähtavasti Nibiru päritolule). Et ta kiiritada sai, seda ma usun. 🙂

    Vasta

  19. jolli
    okt. 27, 2015 @ 23:22:38

    ReinuVader oli kindlasti reptiil, miks ta raffajuttudes muidu nii tark ja kaval on? Erinevalt Hundist, kes on tavaliselt suht juhm, võibolla isegi loll. (püüab sabaga jääaugust kala, tegelt külmub jää külge). 🙂

    Vasta

  20. personainfieri
    okt. 31, 2015 @ 21:05:52

    Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsioon NATO kahtlustab, et Euroopas õhutatakse võõraviha plaanipäraselt, kirjutas vahendas BNS ajalehte Dagens Nyheter.
    http://maailm.postimees.ee/3382329/nato-euroopas-ohutatakse-viha-plaaniparaselt
    Ekspert: Eestis on rassismiprobleem üsna tõsine
    http://uudised.err.ee/v/eesti/3d1fa45c-6ea8-4e07-b370-15efeb5e0d2c/ekspert-eestis-on-rassismiprobleem-usna-tosine

    Vasta

  21. K_V
    okt. 31, 2015 @ 22:59:25

    Et sedamoodi leida vastust küsimusele, kas saab sallida sallimatut, peame olema marukindlad sõnade tähenduse ühtmoodi mõistmises. Kasvõi sellisel määral, et õigusriik ikka lahedalt toimida saaks.
    Näiteks, mille järgi tunneme ära sallimatuse, mida sallida ei saa ja milles peaks siis väljenduma sallimatus mittesallitava sallimatuse vastu.
    Juba siis, kui teemadeks olid perestroika ja glasnost, kostus Läänest ainult, et meie võitsime – või nemad võitsivad? Kes olid need “meie” ja milles seisnes võit, selle üle puudus suurem arutelu. Seegi oli juba huvitav, kuna Läänes on alati räägitud maailmavaadete paljususest.
    Praeguses üha multikultuurilisemas Euroopas võiks ükskord tulla kõne alla, kas me saame ikka kõigest räägitavast ühtemoodi aru. Muidu on nii, nagu Piiblis Paabeli torni ehitusel, aga me ei saagi teada.

    Vasta

  22. personainfieri
    okt. 31, 2015 @ 23:49:51

    Nojah, üks küsimus tekib juba sellest, kas kõike saab mustvalgelt mõõta? Selle järgi peaks sallijad sallima ka sallimatuid ning viimased vihkama iseennastki.
    Huvitavat ainest mõtisklusteks pakub seegi: “Alliansi Riias asuva strateegilise kommunikatsiooni keskuse (StratCom) juhi Jānis Sārtsi sõnul ilmneb erinevates riikides tehtud vaatlustest, et teatav kolmas osapool üritab mõjutada avalikku arvamust Euroopas. Sarnasusi on leitud muu hulgas viha õhutava materjali laadis ja selle levitamise viisis.”
    Kes on see kolmas ja miks ta Paabeli torni lõhkuda tahab?

    Vasta

  23. Trackback: Persona in fieri edekabel TOP-500 aastatest 2010-2016 | Persona in fieri

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

oktoober 2015
E T K N R L P
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: