Tänapäeva vabadussõjalased ja nende mineviku varjud

@ckrabat
Viimasel ajal on mõningast tähelepanu äratanud vastne Riigikogu Vabadussõjalaste rehabiliteerimise toetusrühm, mille esimees on keskerakondlane Jaanus Karilaid ja mille liikmed on Aadu Must, Heimar Lenk ja Märt Sults Keskerakonnast ning Mart Helme, Martin Helme ja Henn Põlluaas EKREst. Ajalehes Postimees küsib Rait Maruste: “Toetusgruppi kuuluvate ekrelaste sedalaadi aktiivsust võib ehk seletada nende liikumise ideoloogilise põhjaga ja sellest lähtuva tõsi- või lihtsameelsusega. Siin võib tõdeda ekrelaste ja vabadussõjalaste teatud sarnasust. Kuid vaevalt, et see grupp on Keskerakonna juhtimisel kokku tulnud Keskerakonna ideoloogiast (kui selline olemas peaks olema) lähtuvate akuutsete Eesti päevapoliitiliste küsimuste lahendamiseks. On see teema erakonna elektoraati painav ja lahendamist vajav? Raske uskuda. Kuid milleks siis?” Oleme ringkonnaülemaga ennegi tähelepanu juhtinud, et kui Venemaa süüdistab Eestit natsismi rehabiliteerimises ja vähemusrahvuste diskrimineerimises, siis ilmuvad Eestis kohe välja jõud, kes üritavad kogu maailmale tõestada, et Eestis asjalood ongi sellised nagu Moskva propaganda kirjeldab ning Teises maailmasõjas oli Eesti Adolf Hitleri truu liitlane. Sarnast propagandatrikki on teadagi kelle poolt kasutatud ka Ukrainas.

Keskerakonna seltsimehed Toom, Kõlvart ja Stalnuhhin on varmad eestlasi süüdistama natsionalismis ja fašismilembuses, kuid Keskerakonna toetus sarnaseid ideid kandva liikumise rehabiliteerimiseks on nende jaoks ilmselt ok. Vabadussõdalaste liikumine oli kindlasti mitmekihiline, mille loosungid ülistasid paksu riiki, valju korda ja vaikivat ajastut ning ideoloogilises plaanis võiks neil EKREga olla palju ühiseid tähti, sest mõlema ideoloogist platvormi võiks iseloomustada kui rahvuslik-sotsialistlikku militarismi. Eesti Vabadussõjalaste Keskliit loodi 1929. aastal. 1930. aastal toimus rühmituse esimene kongress ning valis juhatuse koosseisus vandeadvokaat Artur Sirk ning kindralid Andres Larka ja Ernst Põdder (suri 1932). 1932. aastal võeti suund erakonnastumisele, kui liikmeteks hakati võtma Vabadussõjas mitte osalenuid. “Vaba maa” esitab vapside toetajate koondportree, mis annab läbilõike 1930.-te Eesti ühiskonnast. Admiral Johan Pitka kirjeldas muutunud olukorda: “Nüüd on sinna niipalju mitte-vabadussõjalasi vastu võetud, et vabadussõjalased ise seal kaugeltki kaaluvam ollus ei ole. See on väga kirju kogu, kellel on ühine ainult protest maksva korra vastu.” Protestiliikumisena kogusid vabadussõjalased ühiskonnas positiivset reaktsiooni. Kui sõjaväestatud organisatsioonid 1933 keelustati reorganiseeriti see poliitiliseks organisatsiooniks Eesti Vabadussõjalaste Liiduks.

Liikumise teisel kongressil 1931. a. tulid nad välja ideega Põhiseaduse muutmiseks, taotledes laialdaste volitustega riigipea institutsiooni kehtestamist, parlamendi koosseisu vähendamist 50 liikmele ja proportsionaalsete valimiste asendamisest isikuvalimistega. Paradoksaalselt viis 1934. aasta riigipöördega vapsid keelustanud Konstantin Päts nende ideed lõpuks ka ellu. Liikumise sotsiaalne baas oli sarnane Saksamaa Natsionaalsotsialistliku Parteiga, kes olid rahulolematud kehtiva ühiskonnaga ning nägid lahendust äärmusrahvusliku režiimi repressiivses kehtestamises. Ajaleht “Vaba Maa” kirjutab:” Vabadussõjalased on oma ridadesse kogunud palju rahulolematut, kriisi all kannatavat elementi, nii tööliskonnast kui ka intelligentsi hulgast. Oleks olnud loomulik oodata, et väliselt vabadussõjalaste demonstratsioonile tunnevad kaasa kõik kriisi all kannatavad töötavad kihid, kellele vabadussõjalased oma miitingukõnedes annavad lootusi peatseks paremate aegade tulekuks. Kuid nähti hoopis vastupidist pilti. Kongressi puhul olid lipud välja panud ainult kesklinna, meie jõukasse klassi kuuluvate inimeste majadele. Ja mis veel imelikum ― kõige rohkem lippusid nähti nendel hoonetel, kus majaomanikeks on peamiselt muulased, näiteks Harju ja Viru tänaval. Väga agarad olid oma “truualamlust” demonstreerima teiste hulgas ka juudid.” Vapside poliitiliste võitudena võib välja tuua 1933. a. oktoobri põhiseadusreformi rahvahääletust, kus nende esitatud projekt võeti vastu suure häälteenamusega (72,7%). 1934. jaanuaris toimunud kohalike omavalitsuste valimistel saavutasid vapsid edu mitme linnavolikogu valimistel: Tallinnas 51,7%, Tartus 49,2%, Narvas 45%, Viljandis 40%, Nõmmel 36,7%, Võrus ja Valgas 30%, Tapal 26,7%, Rakveres 23,3% kohtadest. Märksa vähem toetust said nad alevites ja valdades, üleriigiliselt tuli kokku veidi üle 10% häältest ja 12% kohtadest.

Täna 80 aastat hiljem, mis ühendab Vabadussõjalaste Liitu, Keskerakonda ja EKRE-t? See on ühtne sotsiaalne tellimus, mis põhineb hirmu motiivil ning selle põhjal tekkinud konsolideerival emotsioonil ehk vihal kõikide teistsuguste vastu ehk kes klassifitseeruvad Meie-Nemad dihhotoomias Teiste alla. Kaur Kender kirjutab: “Noored tõelised eestlased tahavad hullult olla nagu nende eakaaslased ülejäänud planeedil. Lõbusad, uudishimulikud, tundlikud. Aga see keskkond, mis kõmiseb väljasuremisega hirmutamisest, võõravihast, üha karmistuvatest karistustest, homofoobiast ja kus kogu aeg pritsib verd, sest vanemad tõelised eestlased tapavad teisi eestlasi ja jälestavad neegreid, rätipäid, migrante, okupante, vante, sibulaid, tiblasid – see keskkond lihtsalt ei lase lõbus olla.” Sarnast ideoloogiat viljeleb Venemaal Keskerakonna vennaspartei “Ühtne Venemaa”, mistõttu seosed Vabadussõjalaste Liiduga ei tundugi enam nii ebaloomulikud kui nad esimesel silmapilgul võiksid tunduda.

Maakonna sünd: “Uue valitsuse tähtsaim sisepoliitiline algatus puudutas maakondlaste rahvusliku taassünni ergutamist ning ideaalse maakondlase arhetüübi väljatöötamist. Paljud maakondlased tundsid muret, et nende kaasmaalased on kaotamas rahvuslikku identiteeti ja võõra vere takistamatu juurdevool on muutunud nende rahvuse säilimisele tõsiseks ohuks. Valitsuse initsiatiivil käivitati „Maakonna taassünni programm“, mida asus juhtima kodumaale tagasipöördunud Rudolf. Programmi eesmärgiks oli tõupuhta maakonnarahva loomine. Rahvusteadlikkus pidi olema väikestesse maakondlastesse juba emapiimaga sisse viidud. Kriitilise suhtumise eest rahvuslikesse ideaalidesse nähti ette surmanuhtlus, milline karistusviis rahva tungival nõudmisel taaskehtestati. Maakonna kodanikud sorteeriti vastavalt tõutunnustele. Tõupuhtust hakati hindama baltisaksa teadlase Karl Ernst von Baeri poolt üheksateistkümnendal sajandil teoses „Maakondlaste endeemilistest haigustest” kirjeldatud tunnuste järgi. Kõrgema kategooria maakondlastena ideaalina nähti ette keskmist kasvu, turdi, loiu, kahvatu ning märkimisväärsete näojoonteta näo, blondide juuste, flegmaatilise temperamendi ja aeglaste liigutustega isendeid.”

Vapsid, esiplaanil kindral Larka. Foto: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Estonian_League_of_Freedom_Fighters_-_Vaps_Movement_-_Roman_salute_1.jpg

Advertisements

33 kommentaari (+add yours?)

  1. K_V
    mai 28, 2015 @ 07:29:51

    Kas viimase aja Euroopas on nähtud mõnda vaimu-, loome-, kultuuri-, […?]-eliiti kuuluvat tegelast, kelle arvates valgustusajastu ideaalide eest võitlemine inkvisitsiooniajastu võtetega on kahtlane plaan?
    Kui mitte, siis on vägivallatuse idee tõenäoliselt üldse surnud ja maha maetud. Ja tänapäeva natsionaalsotsialistid ei ole vägivaldsemad kellestki teisest – tänapäevasest.

    Vasta

  2. personainfieri
    mai 28, 2015 @ 08:10:36

    Kas viimase aja Euroopas on nähtud mõnda vaimu-, loome-, kultuuri-, […?]-eliiti kuuluvat tegelast, kelle arvates valgustusajastu ideaalide eest võitlemine inkvisitsiooniajastu võtetega on kahtlane plaan?

    Eks selliseid inimesi leidub ikka ja mitte vähe, aga mitte selles ei ole point. Meedia toodab paraku just sellist tüüpi “tõelisi inimesi” nagu oli kirjeldatud Kenderi loos. Selliseid inimesi on parem müüa ja ka vastupidi – sellistele inimestele on parem müüa, nii et igati respektaabel äriprojekt. Sellistesse, kes eelistavad mittevägivaldseid vahendeid, kujundatakse pigem negatiivseid hoiakuid. Nii on alati olnud. Ka möödunud sajandil represseeriti mittevägivaldseid hipisid, mitte neid, kes tõetasid Vietnami sõda. Tavaliselt aetakse laiali rahupooldajate, mitte sõjapooldajate demonstratsioone 🙂

    Vasta

  3. ckrabat
    mai 28, 2015 @ 08:33:50

    Üks tüüpiline ja edukas poliittehnoloogiline võte on rahva protesti suunamine tegelikelt probleemidelt pseudoprobleemidele. Siin on hirm olnud väga tubli motivaator, millega õnnestub rahva meelsust kujundada, Kui sootsiumis õnnestub tekitada piisaval arvul hirmu kellegi/millegi vastu, naudib valitsev eliit populaarsust.

    Vasta

  4. Jolli
    mai 28, 2015 @ 10:49:37

    Tavaliselt aetakse laiali rahupooldajate, mitte sõjapooldajate demonstratsioone

    tõsi, euroopas kaitstakse paremäärmuslasi vasemäärmuslaste eest arreteerimisega. 😀

    Vasta

    • ckrabat
      mai 28, 2015 @ 11:40:20

      Point peakski olema selles, et normaalseid inimesi kõiksuguste äärmuslaste
      eest kaitsta, ükskõik, tulgu nad siis vasakult, paremalt või keskpõrandale kokku 😀

      Hoopis huvitavamaks läheb siis, kui hakatakse veel allesjäänud inimesi või reptiloide lollide eest arreteerimisega kaitsma 😀

      Vasta

  5. ckrabat
    mai 28, 2015 @ 14:17:30

    jou-jou :irw

    «Euroopa Liidus olemine ei tähenda Eesti ülekülvamist inimestega, kes meie sotsiaalsüsteemi peale trügivad! Eesti peab ELis ütlema selge EI Vahemere immigrantidele!» lisas Ojuland.«See neegrite küsimus on Eesti jaoks eksistentsiaalne ja tagasipöördumatu. Kui lubame nad sisse, siis on ajalugu juba võimatu muuta.»
    «Täna tunnen mina valge inimesena, et valge rass on ohus,» pareeris Ojuland väiteid, nagu oleks selline suhtumine rassistlik.
    http://www.postimees.ee/3205167/ojuland-tunnen-valge-inimesena-et-valge-rass-on-ohus
    Tore, et uus humoristide põlvkond on peale kasvamas: Madison, Ojuland … 😀

    Vasta

  6. K_V
    mai 28, 2015 @ 20:15:16

    Huvitav, kas genotsiidikuritegude hulka loetakse endiselt okupeeritud territooriumile kolonistide asustamist, möödunud sajandi üheksakümnendate alguses räägiti sellest päris palju?
    Uusasukate ja kohalike suhted polnud ka siis suuremad asjad, rassivaenust oli see aga nii kaugel kui vähegi võimalik.
    Eestikeelne wikipeedia väidab:
    “Inimkonna ajaloo suurim genotsiid pandi toime indiaanlaste vastu alates 16. sajandi algusest kuni 20. sajandi teise pooleni. Selle genotsiidi tulemusena hukkus erinevatel andmetel 36 – 100 miljonit indiaanlast, ümber asustati enam kui 50 miljonit indiaanlast ning indiaanlased kaotasid üle 95% nendest maadest, mida nad kasutasid enne kokkupuudet valgete kolonisaatoritega.”
    Huvitav oleks võrrelda selle “inimkonna ajaloo suurima genotsiidi” toime pannud seltskonna kultuuritausta ja maailmapilti tänapäeva Euroopasse asustatava seltskonna omaga. Lähtekultuur ja religiooni osa selles paistavad üsna ühesugused. Tänaste tulijate “mission statemendi” kohta liigub ainult kuulujutte.
    PS
    Kas kuskil on leitav html tagide kasutamise juhend siinsetes kommentaarides?

    Vasta

    • ckrabat
      mai 28, 2015 @ 21:48:33

      html tagidega jään praegu hätta, aga võimalusel tegelen.
      Põhimõtteliselt salvestab ta koodid automaatselt, kui neid kasutada 🙂
      bold: tekst
      italic (kaldkiri): tekst
      underline (allajoonitud): tekst
      värviline tekst näide
      jne

      Vasta

      • ckrabat
        mai 30, 2015 @ 22:10:15

        Kuna tundub, et kasutatav programm ei võimalda neid otse lingata, siis leiab koodid siit ülalt PERSONA IN FIERI lehelt ja tuleb nad lihtsalt ise vastusesse kirjutada.

  7. Hindrek
    mai 28, 2015 @ 20:55:28

    See, mis olid vapsid kunagi, on meie ajal üsna mõistetamatu ega oma olulist tähtsust. Me ei saa ajaloost õppida tänapäevaga kohandumist, sest maailm kasvab ja areneb (korduvused puuduvad). Asi jätkub tänapäevastes tingimustes seni kuni esineb kandjaid, kunagi päriselt samu mõõtmeid omandamata. Jätk ei ole korduvuse eri liik, kuni mõõdud erinevad.

    Vapside toetusrühma varjus viib EKRE ellu poliitikat, millel pole analoogiat (tänapäeva varjusõjalased ja nende mineviku vabadus). Küll aga pole nad leidnud nad paremat metoodikat kui õigusjärglased vabariiki taastades (restitutio ad integrum), mis on väidetavalt meie edu alust. Mis kasu on tegelikult restitutsioonist, kui iga olukord on unikaalne?

    Vasta

  8. Jolli
    mai 29, 2015 @ 07:02:07

    “Inimkonna ajaloo suurim genotsiid pandi toime indiaanlaste vastu alates 16. sajandi algusest kuni 20. sajandi teise pooleni. Selle genotsiidi tulemusena hukkus erinevatel andmetel 36 – 100 miljonit indiaanlast, ümber asustati enam kui 50 miljonit indiaanlast ning indiaanlased kaotasid üle 95% nendest maadest, mida nad kasutasid enne kokkupuudet valgete kolonisaatoritega.”

    Tõesti probleem, et mingitel atsteekidel ei lubatud enam inimesi ohverdada 😉
    Apocalyptot oled näinud?

    Vasta

  9. K_V
    mai 29, 2015 @ 08:14:29

    mingitel atsteekidel…

    Huvitav lugu, et kui samal ajal olemas olevate inimeste ja kultuuride kirjeldamisel on rassism-natsionalism kõige pahamad nähtused, siis ajateljel lahutatuse korral tunduvad sarnased vastandamised kõige loomulikumana.
    Ja siis punnitatakse multi-kulti maailmas kõigest väest, et mitte märgata ebasoovitavat erinevat. Püütakse kõik ebasoovitav erinev minevikku sõnuda, kus talle võib mõnuga vee peale tõmmata.
    Multi-kulti endaga tundub seis praegu kuidagi segane olema muidugi. Maailma mõjukaim naine ise ütles, et multi-kulti on läbi kukkunud, aga teema tahaks täpsustamist.

    Vasta

  10. ckrabat
    mai 29, 2015 @ 08:31:39

    Multikulti mehhanism toimub samamoodi nagu aastatuhandete tagant, ainult ruum on väiksem. Kui jumalad lahkusid maalt, siis jäid nende toodetud lollid Maale maha, sest nad ei osanud Nibirule minna. Kui valged lahkusid oma koloniaalterritooriumitelt, siis nägid need, kes sinna maha oli jäänud, et jumalate juures on märksa parem elu ja järgnesid neile. Džinn oli pudelist lahti lastud, aga katsu teda sinna tagasi toppida. Eurooplaste probleem on selles, et nad näitasid ise tee kätte. Muidugi, Põhja-Ameerikas olid nad edukamad, kuna seal tapeti põliselanikkond suures osas maha. Mujal nad nii edukad polnud, sest nagu nibirukad vajasid odavat tööjõudu, kes neile püramiide ehitaks ja kulda kaevandaks, vajasid ka eurooplased odavat tööjõudu, kes istandustes, kaevandustes jm kasumit toodaks. Nüüd tuleb tööjõud neile Euroopasse järele 🙂

    Vasta

  11. Jolli
    mai 29, 2015 @ 12:00:56

    Võibolla sellepärast ongi kosmoseprogrammidel pidurid peal, et lollid Nibirut üles ei leiaks ja sinna elama ei koliks. Nagu ulmefilmis Prometheus, kus Insener närvi läks, kui lollid ta unest üles ajasid, et küsida, miks sa meid valmis tegid? 😀

    Vasta

  12. Hindrek
    mai 29, 2015 @ 18:10:18

    “Multi-kulti endaga tundub seis praegu kuidagi segane olema muidugi. Maailma mõjukaim naine ise ütles, et multi-kulti on läbi kukkunud, aga teema tahaks täpsustamist.”

    Kes on maailma mõjukam naine? 🙂

    Multi-kulti projekt on läbi aegade olnud ühesuunaline, vallutajad uurivad vallutatavate (nt indiaanlased, eestlased) kultuuri (nt jesuiidid), pidades kas teadlikult või alateadlikult ühte kultuuri (vallutajate kultuuri ) arenenumaks.

    Multi-kulti projekt tähendab tegelikult kultuurilise mitmekesisuse eitamist, mis on viimas (juba viinud) tavatute sõjapidmisviiside kasutamisele (Ukraina, ISIS). Kõige julmemad sõjad on teatavasti ususõjad, kus reegleid ei kohandata.

    Vasta

    • K_V
      mai 31, 2015 @ 07:57:30

      “Kes on maailma mõjukam naine?”

      Angela Merkel, kesse muu. Teised teda millegipärast niimoodi nimetavad.

      Multi-kulti jutt on väga uus osa multist ja kultist. Kerge üldse ära unustada, kui keegi enam ei maini.
      Vajadus tema järele tekkis siis, kui vana-eurooplased leidsid, et tore on odavat tööjõudu sisse vedada mustema töö peale, ise hakkaks vaid koort kohvi sisse segama.
      Mustema töö tegijatele meeldivad aga need poliitikud, kes niisugust asja orjanduseks nimetavad ja õigluse nimel orjade-isandate kohtade vahetamist propageerivad. Õnneks või kahjuks, lõunamaa inimesi saapaviksijateks Eestisse sisse vedada ei jõutud. Küll aga võime me orjanduse-süüdistuse lihtsalt nahavärvi tõttu omale ka kraesse saada, kui neid multisid ükskõik mis põhjusel suuremal hulgal Eestisse satub. Siis võib selguda, et olime solidaarsed hoopis orjapidajatega, mitte orjadega. Ja peame – solidaarselt – orjapidajate vastutust jagama.

      Vasta

      • Hindrek
        mai 31, 2015 @ 10:50:56

        Orjapidajal pole mingit vastutust, sest ori on asi. Tuleb lihtsalt vaadata, et asi kaotsi ei läheks või rikki.

      • ckrabat
        mai 31, 2015 @ 11:08:43

        Eks orjapidamise alged pärinevad Nibiru aegadest, kui tööde tegemiseks lolle toodeti. Loll oli asi, mis võis rikki või kaotsi minna. Rikki läinud lollid utiliseeriti (vt ohverdamine). Hiljem kandusid need traditsioonid orjapidamisse edasi. 🙂

  13. ckrabat
    mai 30, 2015 @ 15:25:26

    Natsimaatriks
    http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c9-sotsiaalia/natsimaatriks/
    Tapmist sissejuhatavas kõnes meenutas major Trapp, kuidas „juudid ässitasid Ameerikat kehtestama Saksamaad kahjustanud boikotti“.
    „Nad nimetavad meid Saksa sigadeks. Meie hulgast pärinevad niisugused suurmehed nagu Wagner, Liszt, Goethe, Schiller – ja nad nimetavad meid Saksa sigadeks. Ma ei saa tõesti aru.“
    „Tead, millest see tuleb? Kuna sakslased on liiga humaansed, kasutavad nad seda humaansust ära ja laimavad meid.“

    Vasta

  14. huviline
    mai 30, 2015 @ 21:34:42

    Uus arvamus.
    http://uueduudised.ee/kas-sallida-voi-hukkuda/
    Sigrid Paula Pukk, EKRE Sinisest Äratusest, on “varsti nõus pakkuma öömaja kabuhirmus rootslasele, kes moslemite poolt riigist välja aetakse.”

    Vähemalt ei ole see arvamus vana natsimaatriks, ajast ja arust vapsiideloogia või Kenderi vaablase lend. 🙂

    Uus situatsioon maailmas viitab täielikult uutele ohtudele (informatsiooniline enesemääramine, tavatu sõda), sh saabumisel eestlaste saabumatusele.

    Vasta

    • huviline
      mai 30, 2015 @ 21:38:27

      Tüüpiline kesmise eurooplase vastus:
      http://arvamus.postimees.ee/3179375/vaitlusblogi-ebakupsuskirjand

      Millistest argumentidest räägib väitleja?

      Vasta

    • Jolli
      mai 31, 2015 @ 10:14:36

      Artiklist: “Meie noored peavad rootsi pankasid orjama, sest meie riigile ei lähe korda, kuidas nemad oma eluga hakkama saavad, ent võõrad, tundmatud, kellest me ei tea, kes nad on, ja mida nad kavatsevad siin tegema hakata – nendele annab see riik tasuta elamispinna ja toidab neid nendesamade noorte arvelt, kelle ta on pangaorjusse müünud? Keda siis orjab see riik? Vaba riik oma kodanikega niiviisi ei käitu. Vabadus on väärikus. Vaba riik loob ka oma kodanikule võimaluse olla väärikas.”

      point

      Vasta

  15. Hindrek
    mai 30, 2015 @ 22:10:13

    Siin Aro Velmeti üsna sisutu arvamus, mida on vormistatud faktidega mitmekesises püdzetis. Tundub bilansivõimeline. Kristalselt läbipaistev (Obama).
    http://uudised.err.ee/v/arvamus/547c44eb-d20c-4396-93be-f2cf9ffb5dc3

    Ajaloo mõte on siiski milleski muus (Nikolai Konrad “Ajaloo mõttest”).

    Vasta

  16. Eino Misakostad
    mai 31, 2015 @ 01:06:33

    Kui asjaga on kuidagi seotud kesikud, siis asi on kindlasti kohe vale ja taunimisväärne. Näe Savisaar paneb hommikul püksid jalga – hakkame nüüd püksata käima, muidu peetakse veel Kremli agentideks?

    Oh on kerge elu rumalatel. Mida te üldse teate vapsidest ja Pätsi režiimist? Tõde on, et Päts on isehakanu ja vapsid seaduslikul teel võimule tulijad, kui oleks lastud.

    Vasta

    • ckrabat
      mai 31, 2015 @ 08:41:11

      Hitler tuli ka võimule täiesti seaduslikult ja vastu tulles saksa rahva soovidele ja demokraatia võitis nii, et vähe ei ole. Pärast tekkis küll see probleem, et ei tahtnud võimu juurest ära minna, aga see tuli pärast. Pätsiga juhtus lihtsalt nii, et selle, mida vapsid plaanisid, viis tema ellu ja võttis kogu au endale 🙂

      Vasta

  17. ckrabat
    juuni 02, 2015 @ 21:24:48

    Andrei Hvostov. Vapside lahendamata saladused
    http://ekspress.delfi.ee/news/paevauudised/vapside-lahendamata-saladused?id=27674905

    Liikumisel olid küll programmilised punktid, mis lubaksid selle liigitada oma ajastu (möödunud sajandi 20.-30. aastad) tüüpiliste fašistlike liikumiste hulka. Näiteks propageerisid vapsid rahvustervikut, kus ei tuntaks erakondi ega klassivahesid. Kõlas loosung “peremees majja”, mis tähendas erakondadest kõrgemal seisva otsustaja ellukutsumist. Artur Sirk, vapside juhte, kurtis korduvalt, et see ühtne vaim ja hing, mis tekkis Vabadussõja päevil, oli järgnenud demokraatlikus lehmakauplemises kaotsi läinud. Riigi elu korraldamisel oli vaja seda kaeviku- ehk rindemeeste solidaarsust, ühist pingutust suure eesmärgi nimel.
    Andres Kasekamp argumenteerib siiski, et vapside liikumine ei olnud fašistlik. Seal olevat puudunud mõningad olulised komponendid. Näiteks üleskutse uue inimese loomiseks, püüdlus territooriumi laiendamiseks teiste riikide arvel, siseriiklik agressiivsus…
    Vapsluse irrutamine oma ajastu tüüpilistest fašistlikest liikumistest on põhjendatud muuga. Tunnistagem valehäbita, et a) vapsid olid eestlased ja b) eestlased ei saa olla fašistid. Ei saa olla võib-olla geneetilistel, võib-olla ugrilusest tulenevatel vaimlistel põhjustel. Vastupidist väitev uurija on rahvuse vaenlane.

    Vasta

  18. Trackback: Eesti julgeolekumuinasjutt II | Persona in fieri

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

mai 2015
E T K N R L P
« apr.   juuni »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: