Islamiriik (Da’ish) I

@ckrabat
Islamiriigist võiks rääkida pikemalt, seepärast teen algust sarja avalooga, püüdes seda kaasaegset nähtust lahti mõtestada, mis on fenomeni tekke põhjused ja kuhu võib see areneda. 29. juunil 2014 Iraagi ja Süüria territooriumil välja kuulutatud Islamiriik (ad-Dawlat al-Islāmiyah) loeb end 632. aastal prohvet Muhammadi järglaste poolt rajatud islami kalifaadi õigusjärglaseks, kuigi teda ei tunnusta sellisena ükski riik ega ka mitte valdav osa islami vaimulikkonnast. 1433. aastal peale Konstantinoopoli vallutamist kuulutas end kaliifiks Türgi Otomani sultan Mehmed II. Alates 1261. aastast, kui kalifaadi senine pealinn Bagdad langes mongolite kätte, omandasid kaliifi tiitli mamelukkide sultanid Kairos. 1517. aastal purustas Türgi sultan Selim I mamelukkide sultanaadi ning viimane sultan al-Muttawakil III vangistati. Ta pidi loobuma kaliifi tiitlist ning andma türklastele üle tema valduses asuvad reliikviad – prohvet Muhammadi rüü ja mõõga. 1922. aastal oli viimane sultan Mehmed VI sunnitud loobuma troonist, kuid kaliifi tiitel pärandus kroonprints Abdulmecid II-le, kes kandis tiitlit kuni 1924. aastani, kui Mustafa Kemal Atatürki reformid jätsid ta ilma ka sellest tiitlist. Kaliifiks kuulutas end Araabia poolsaare lääneosas asuva Hedžase kuningas Hussein bin Ali, suur araablaste ühendaja 20. sajandi alguses, kuid 1924-25 vallutasid Hedžase Saudide dünastia valitsetava naaberriigi Nedži kuningriigi väed. Hiljem tekkis kahe kuningriigi ühendusest riik, mida me tunneme tänapäeva Saudi Araabiana. Hussein põgenes oma keskmise poja Abdullahi valitsetavasse Jordaaniasse ja suri seal 1931. aastal, kuid tema pojad kaliifi tiitlit enam ei kasutanud.

Islamiusuliste jagunemine sunniitideks ja šiiitideks toimus erinevate vaadete tõttu prohveti järglusele. Sunni kogukond pidas õigeks, et kaliifi valitakse islami kogukonna (ummah) nõupidamiste (shura) käigus. Šiia kogukond tunnistas kaliifina Muhammadi otseste järglaste seast valitud imaami. Seepärast tunnistas šiia kogukond prohveti järglasena neljandat kaliifi Alit, kes oli Muhammadi onupoeg ja väimees. Sunniidid tunnistavad aga prohveti järglasena Muhammadi surma järel kogukonna poolt valitud kaliifi Abu Bakri, kes oli prohveti äi. Kuna sunni traditsiooni järgi valib kaliifi kogukond, siis apelleerib sellisele varajase islami demokraatia ilmingule ka 2014. aasta juunis Islamiriigi – tuntud ka inglisekeelsete lühendite ISIS, ISIL, IS järgi – kaliifiks valitud Ibrahim (Abu Bakr al-Baghdadi). Ibrahim Awad Ibrahim al-Badri sündis 1971. aastal Kesk-Iraagi linnas Samarras. Vaimulike perekonda sündinud tulevane kaliif paistis nooruses silma talendika jalgpallurina. Ta õppis Bagdadi Islami Ülikoolis, kus väidetavalt omandas doktorikraadi šariaadi alal. Peale õpingute lõpule viimist asust ta teenima vaimulikuna Bagdadi eeslinnas Tobchis. Veidi enne lääneriikide interventsiooni Ibrahim abiellus ning tal sündis poeg, kes peaks praegu olema teismeliseeas, 11-12 aastane. Peale Saddam Husseini kukutamist liitus ta mingil hetkel islamistliku vastupanuliikumisega ning tegeles seal põhiliselt šariaadi küsimuste ning vaimuliku nõustamisega. Ameeriklased vangistasid ta millalgi ning teda hoiti mõnda aega Camp Bucca kinnipidamiskeskuses, kuid kuna teda ei peetud ohtlikuks, siis lasti ta vabaks.

2006. aastal hukkus ameeriklaste õhurünnakus 40-aastane Palestiina-Jordaania päritolu Abu Musab al-Zarqawi (Ahmed al-Khalayleh), kriminaalse noorusega džihadist, kellest sai sunni islamiäärmusluse maaletooja Iraagis. Al-Zarqawi ilmus Iraagis välja peale koalitsiooni sissetungi 2003. a. Tema rühmituse Jama’at al-Tawhid wal-Jihad, millest hiljem kasvas välja Islamiriigi eelkäija al-Qaeda Iraagis, väljaõppelaager asus Afganistanis Herati lähistel, kuid peale lääneriikide sissetungi põgenes ta Iraani kaudu Iraagi loodeossa, piirkonda, mida kontrollis islamistlik kurdi rühmitus Ansar al-Islam. Al-Zarqawi oli tuntud jõhkrate meetodite poolest, sest just tema eestvõttel juurutati pantvangide demonstratiivseid hukkamisi, mis on kujunenud Islamiriigi kaubamärgiks. 2004. a. allutas ta oma rühmituse al-Qaeda‘le, kuigi neil olid viimase juhi Osama bin Ladeniga mitmed lahkhelid. Al-Zarqawi pidas oluliseks võitlust “ketserlike šiiitide” vastu, kuid bin Laden soovis sõda pidada lääneriikidega. Hukkusid ka kaks al-Zarqawi järglast, egiptlane Abu Ayyub al-Masri ja iraaklane Abu Omar al-Baghdadi, kuni 2010. a. kerkis vaikselt rühmituse etteotsa Abu Bakr al-Baghdadi, kelle hüüdnimi on “nähtamatu šeik”. Kaliif on vältinud avalikkuse tähelepanu, kuigi teda peetakse erinevalt al-Qaeda juhtidest “mänedžer” Osama bin-Ladenist ja “õpetlane” Ayman al-Zawahirist “sõdalase” tüüpi juhiks, kes on valmis oma jüngreid isikliku eeskujuga lahinguväljal innustama.

2011. a. puhkes Süürias kodusõda ning rühmitus laiendas oma tegevust Iraagist Süüriasse. Märtsis 2013 langes Süüria idaosas paiknev Raqqa linn opositsiooni, põhiliselt sunniitlike islamirühmituste Jabhat al-Nusra ja Ahrar al-Sham, võimu alla, kuid need ei sekkunud igapäevasesse elukorraldusse ning keskendusid võitlusele Assadi režiimi vastu. 2013. aasta juunis ilmusid Raqqasse aga Islamiriigi võitlejad ning tõrjusid augustiks teised rühmitused linnast välja. Nüüdseks on Raqqast saanud kalifaadi keskus. Islamiriigi kontroll tema kontrollitava territooriumi üle on siiski pisteline ja hõre ning nad on koondunud strateegilistesse tugipunktidesse. Sellegipoolest on ta üles ehitanud tsiviil- ja militaarstruktuurid, mis vastutavad territooriumi haldamise eest. Nad on rajanud kohtud ja politseijõud, arendanud majandustegevust, kehtestanud kontrolli hariduse, tervishoiu, kommunikatsiooni- ja elektrivõrkude üle, rajanud teid jne. Kohalike allikate järgi maksab Islamiriik võitlejatele palka $400 kuus ning reguleerib esmatarbekaupade hindu.

Islamiriigis valitseb vali kord, millepärast võib siinsetele kõva käe ihalejatele siiralt soovitada sinna kolimist, et ükskord teada saada, mis elu on. Kliima on seal ka parem ja rahvusvaheline imperialism ei näri hinge. Korra üle valvavad Islamiriigis naisrühmitus al-Khansa ja meesüksus Hisbeh. Surmanuhtlus on moes. Süüria inimõiguslaste andmetel on kalifaadi loomisest saadik islamikohtu otsusega hukatud vähemalt 1880 inimest, sh 120 lahkuda soovinud võitlejat. Islamiriik on kehtestanud oma maksusüsteemi, tuludelt peab elanik maksma 2,5% zakati, islami toetamise maksu, ja lisaks veel kuutasu $ 8.30 heategevaks otstarbeks. Teiseusulised (kristlased, jeziidid jt) võivad osta endale usuvabaduse, kuid ketserid (šiiidid jt islami sektid) peavad tunnistama õiget usku või kaotavad elu. Islamiriigi haldusalas kehtib range šariaadi õigus, naised peavad kandma niqabi, mehed ei tohi poseerida t-särkides, suitsetamine on keelatud, poed peavad olema viie palvekorra ajal päevas suletud ja naiste poodides tohivad töötada ainult naised. Naised tohivad väljas käia ainult koos meessaatjaga. Kaliif Ibrahimi kohta on räägitud, et teda oli sügavasti pahandanud, kui ta oli kord näinud, kuidas mehed ja naised olid pulmas ühes ruumis omavahel tantsinud.

Islamiriik on enda jaoks kujundanud juba tulevase maailma kaardi, kuid esialgu puudub neil laiem toetajaskond kui just sarnased äärmusrühmitused välja arvata. 2014. a. algul üritas Islamiriik kehtestada kontrolli teise Süürias võitleva islamistliku organisatsiooni Jabhat al-Nusra üle, kuid see ei õnnestunud ning kahe rühmituse konfliktis hakkas patroonorganisatsioon al-Qaeda toetama hoopis Jabhat al-Nusrat. Sellest hetkest peale on kahe äärmusrühmituse teed lahku läinud ja Islamiriigi bränd konkureerinud al-Qaeda brändiga. Mitmed äärmuslikud islamirühmitused on end allutanud Islamiriigile, teiste seas kurikuulus Nigeeria islamiliikumine Boko Haram, mis kuulutas 2014 hilissuvel välja oma kalifaadi ning 7. märtsil 2015 vandus truudust Islamiriigile nagu on seda varem teinud morode islamirühmitus Abu Sayyaf Filipiinidel, Jind al-Khilafah Alžeerias ja Egiptuse islamistid Ansar Bait al-Maqdis Siinai poolsaarel. Ka suurem osa Kaukaasia emiraadi juhtidest on vandunud Islamiriigile truudust. Islamiriigi lipu alla koondunud rühmitus on hõivanud osa Liibüa territooriumist Sirtha linnaga ning saabunud Jeemenisse ja Afganistani.

Iraagis algas Islamiriigi ofensiiv Fallujah linna vallutamisega 2014. a. jaanuari esimestel päevadel. Juunis 2014 vallutasid Islamiriigi üksused koostöös baathistide ja mitmete teiste opositsiooniliste sunniitlike rühmitustega Iraagis suure ja olulise keskuse Mosuli linna Põhja-Iraagis. Pole siiski teada, kui suurt osa Mosulist kontrollib Islamiriik ja milline on tema vahekord teiste sunniitlike relvastatud gruppidega. Eelmisel aastal külastas Islamiriiki, Raqqat ja Mosulit, Saksamaa poliitik ja ajakirjanik, endine KDL parlamendisaadik Jürgen Toderhöfer, kes tegi Mosulis intervjuu Islamiriigi võitleja Christian Emdega. Todenhöferi sõnul alahindab Lääs Islamiriiki, kelle mõju suureneb progressiivses joones ning nad on üles ehitamas totalitaarset riiki, kus inimelul pole väärtust. Samas rõhutas 2003. a. Iraagi interventsiooni äge vastane Todenhöfer, et seda võitlust ei saa võita pommide ja rakettide abil ning pidas USA endist presidenti Bushi otseselt vastutavaks selle fenomeni sünni eest.


Kaliif Ibrahim (Ibrahim Awad Ibrahim al-Badri)
Foto: http://economictimes.indiatimes.com/photo/38119372.cms

19 kommentaari (+add yours?)

  1. personainfieri
    märts 14, 2015 @ 01:14:53

    The Islamic State (Full Length)

    Vasta

  2. personainfieri
    märts 14, 2015 @ 07:49:04

    Islamiriigi lipp ja hümn – Ummatī, qad lāha fajrun (Minu rahvas – koidik on saabunud)

    Vasta

  3. personainfieri
    märts 14, 2015 @ 07:51:18

    Selline võiks olla nende nägemuses maailma kaart

    Vasta

  4. Hindrek
    märts 14, 2015 @ 12:34:19

    Islamiriigist arusaamine, kui soovida mõista selle fenomeni tegelikke põhjuslikke seoseid, eeldab ilmselt islami mõistmist, vahetegu teiste religioonidega.

    Võrreldes hinduismi, jahve kultusega, budismi, taoismi või kristlusega on islam hilisem. Islami ja kristluse juured ulatuvad jahve kultusesse, monoteistlikku judaismi, mis peab ühte rahvast äravalituks (teistest paremaks). Religioonidest kõige vanem on hinduism, polüteistlik kultuur, mis iseenesest sobiks kaasaega paremini kui monoteistlikud. Hinduismi juurde ulatuvad nii taoismi kui budismi juured, erinedes teineteisest selle poolest, et taoism on rohkem ühiskonnale keskendunud (politoloogiline kultuur), budism rohkem isikule keskendunud (matemaatiline kultuur). Mõlemad on kristlusest vanemad religioonid. Järelikult on islam kõige noorem ja arenguloolises mõttes progressiivne religioon. Manduv õhtumaa võib islamist mitte arusaada. Ajalooliselt on peetud võimalikuks leida arusaamist hommikumaast hoopis õhtumaa mandumise põhjuseid otsides (Spengler). Ealine vahetegu pole siiski ainuke, erinevused on ka sisulised.

    Need sisulised erinevused konkureerivad omavahel, selginedes, täpsustudes ja uut luues. Eestlastena, kelle kultuur on hoopis boreaalne, võib mõista teisi rahvaid, kes oma riiki proovivad luua. Mina pole seni arusaanud kas Islamiriik on rahvusetu või tugineb siiski mingile rahvale.

    Vasta

  5. personainfieri
    märts 14, 2015 @ 14:32:29

    Vasta

  6. personainfieri
    märts 14, 2015 @ 14:53:12

    Vasta

    • Hindrek
      märts 15, 2015 @ 12:23:32

      Minu meelest sisaldub John Gray loo point järgmises:

      “Kurjusega toimetulemine nôuab leppimist faktiga, et päris lahti pole temast vôimalik saada. Praegusel ajal ei saaks olla vôôristamapanevamat vaadet.

      Milline iganes nende asukoht poliitilisel spektril, tunnistavad peaaegu kôik meie valitsejaist mônd versiooni lääne vaikivast usust; melioristlikku liberalismi, mis ôpetab, et inimtsivilisatsioon edeneb — kui iganes kobavalt — punktini, kus inimhävituse kôige hullemad vormid jäetakse seljataha. Selle veendumuse kohaselt ei ole kurjus, kui ta on olemas, mitte hälve inimloomu ylesehituses, vaid puudulike sotsiaalsete institutsioonide viga — midagi, mis on aja möödudes pysivalt parandatav.”

      Minu jaoks on JG loo point võõristamapanev, sest selles kinnitatakse arusaamist puudulike sotsiaalsete institutsioonide veast, mis on aja möödudes püsivalt parandatav. Väidetavalt tänapäevane arusaamine. Midagi sarnast uskusid aga kommunistid ja tõenäoliselt usuvad ka Islamiriigi loojad mingit viga.

      Islamiriik on islami kandja, mille kõrval on identiteet. Identiteet on riigi valitsemise mõttes kõige tähtsam komponent. Identiteedi kandja saab olla rahvas või muu taoline inimrühm, mitte ühiskondlik formatsioon või sotsiaalne institutsioon. Religioonidest ükski ei tegele institutsioonidega, kui taoismi politoloogiline kultuur välja arvata, mis on üksnes osa usust.

      Nii nagu islam on kristluse peegeldus võib ka Islamiriiki pidada lääne riikide peegelduseks. Pilk sellele võib vaataja kiviks muuta (gorgo pilk).

      Vasta

  7. personainfieri
    märts 14, 2015 @ 16:20:02

    Tähelepanu konkursist “Eesti otsib neonatsi” osavõtjad: Islamiriik tegeleb edukalt ka väljarändeprobleemi lahendamisega.$20 000 või vastava tagatise eest võib Islamiriigist lahkuda. Iraagi valitsusarmee on alustanud Saddam Husseini kodulinna Tikriti tagasivõtmist (124 km Bagdadist).
    http://news.yahoo.com/group-tightens-grip-mosul-residents-064137341.html

    Vasta

  8. huviline
    märts 15, 2015 @ 19:26:18

    “Samuti tuleb meeles pidada, et radikaalse islami eesmärgid (riigi valitsemine usu kaudu, koraanil põhineva islami õiguse ehk šariaadi kehtestamine, meeste ja naiste võrdsete õiguste kaotamine, kalifaadi rajamine jne) on iseenesest vastuolus demokraatia ja õigusriigi põhimõtetega.” (Peeter Oissar, Riigi Kaitse 03.10.2007)

    Vasta

    • personainfieri
      märts 15, 2015 @ 19:47:02

      Täpsustatult lääne demokraatia ja õigusriigi põhimõtetega. Põhimõtteliselt on võimalik rääkida ka islami demokraatiast http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_democracy Põhimõtteliselt on ka varajast kalifsaati peetud islami demokraatia vormiks, kuigi konkreetselt tänane Islamiriik ei vasta ka selle normidele. Islamiriik pole valitsetav teokraatia poolt (nagu nt Iraanis), vaid allutatud teatud rühmituse kehtestatud võimule.

      Vasta

      • huviline
        märts 15, 2015 @ 20:27:00

        Samas peaks nimetatud rühmitusel olema siiski mingi toetus rahva hulgas (iraaklased, kurdid, süürialased, kes on oma identiteedist teadlikud), kui nende mõju kohalike seas on kasvav, sest muidu poleks neist lihtsalt midagi rääkida.

        Täpsustusega nõus. Veel täpsemalt saab lisaks lääne mõistetele rääkida ka vene demokraatiast ja õigusriigist, vene demokraatia isa teadagi kes, Ipolit Kissa 🙂

  9. huviline
    märts 15, 2015 @ 20:17:23

    Islamiriigi võitlejate arv on kasvanud kiiresti. Kui 2011 räägitakse 1000 võitlejast, siis hetkeseisuga 20 000 – 30 000 võitlejast. (Erioperatsioonide väejuhatus kol R.Ühtegi loeng)

    Vasta

  10. personainfieri
    märts 17, 2015 @ 23:16:33

    German writer spends 10 days with the Islamic State

    Vasta

  11. personainfieri
    sept. 11, 2015 @ 11:35:25

    Al Qaeda Leader Al-Zawahiri Declares War on ISIS ‘Caliph’ Al-Baghdadi
    http://news.yahoo.com/al-qaeda-leader-al-zawahiri-declares-war-isis-151231254–abc-news-topstories.html

    Vasta

  12. ckrabat
    dets. 08, 2015 @ 12:46:29

    The Isis papers: leaked documents show how Isis is building its state
    http://www.theguardian.com/world/2015/dec/07/leaked-isis-document-reveals-plan-building-state-syria

    The Isis papers: behind ’death cult’ image lies a methodical bureaucracy
    http://www.theguardian.com/world/2015/dec/07/isis-papers-guardian-syria-iraq-bureaucracy

    Vasta

  13. ckrabat
    dets. 08, 2015 @ 12:53:00

    Vasta

  14. ckrabat
    veebr. 29, 2016 @ 12:23:31

    Ilmunud on raamat ISIS. Terrori riik.
    http://raamatupood.aripaev.ee/default.aspx?publicationid=BBC57F8E-227E-4AEB-A4C4-73DDCE508813
    Asjahuvilistele võib täitsa soovitada, saab hea populaarteadusliku ülevaate.

    Vasta

  15. ckrabat
    märts 28, 2016 @ 19:38:21

    Vasta

  16. Trackback: Eesti murumängud gladiaatorite areenil ja strateegiline malepartii Lähis-Idas | Persona in fieri

Leave a reply to personainfieri Tühista vastus

märts 2015
E T K N R L P
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031