@huviline
Oskamata ette kujutada seda vaeva, mida põllumees kevadel näeb, võtab Põld end külviks valmis seades ikka ette paljaspõsise hoiaku. Põllumees tuleb ja külvab Põllu vilja täis. Ta künnab ja raadab, raalib ja randaalib, kõik lõikuskuu saabumise nimel. Kui saabub lõikuskuu, siis võtab põllumees sirbi ja lõikab vilja aunadesse. Aunad jäävad ööseks Põllule, oodates äravedu. Aunadesse seatuna, oodates äravedu, paistab täiesti tavalisele lugejale, keda pole tema laiskuse tõttu võimalik kirjutavaks liigitada, aga kes loeb sotsiaalmeediat (FB), ainukest väljaannet, kus läigib ühiskondliku horoskoobi koguspekter, ka Eesti kultuur. Oleneb muidugi, kes on su sõbrad.
Laisk lugeja. Ilma kireta kukk. Sadul seljas. Põllutööde lõpp. Vili salves. Sirp nagis. Terad sadulas. Töötu toimetaja. Sokk jalas. Lõikuskuu kuu. Põllumees põllul. Aunaste august. Äravedu. Auk sokis. Igav vili. Põllu palve. Tagumik villis. Jalad augus. Kukk metsas. Ilma kireta. Sirp seljas. Lugeja salves. Metsik lingvistika. Aunadevedu. August.
Eesti kultuur – selline nähtus kaheldamatult eksisteerib, ükskõik kui marginaalseks arvatud, kuid mida me temalt ootame? Defineerigem kultuur solidaarsusena, keelelise vendlusena, ilma ühiskondliku kokkuleppeta. Seda materiaalses mõttes, kuid mis toimub protsessuaalses mõttes? Kultuur kihiseb, kihistub, rühmitub, mosaiigistub, tiigistub – need protsessid on igavesed. Kas solidaarsust saab ka institutsionaliseerida, riigistada? Kõrged riigiametnikud arvavad kindlasti, et saab. Minister teab täpselt, kui palju on kassas raha. Teisest küljest semiootikud (J.M.Lotman) on arvanud, et kultuurist saab rääkida üksnes kui Põllust, st kultuur on sümbol. Muidugi, elu lõpus, oma kultuurilises testamendis, defineeris Tartu koolkonna rajaja kultuuri plahvatusena – st kultuur kui pingelahendus. Materiaalsed definitsioonid leiavad kunstilise väljenduse. Nii loeb Voldemar Panso vinüülplaadil luuletust Hirosihma – pommiplahvatusena.
Kõrgetel riigiametnikel, rahalugejatel, pole valikuvõimalust, sest kultuur on raiutud Põhiseadusesse, kõige pühamasse teksti kassapidajate jaoks. Nende solidaarsuskvintessents taandub kassapidaja vajaduseks lugeda raha, seega tarbida seda, mis on kassas. Siin pole midagi pistmist millegi vastu võitlemisega, turvalisuse taotlusega, õigusemõistmisega. Rangelt võttes on kultuur kaup, millele on ette nähtud vaba liikumise võimalus kogu Euroopa Liidu territooriumil, sarnaselt kapitali ja isikutega. Ma ei tea, kuidas teised, aga mina ootan Eesti kultuurilt, et lõikuskuu lõpuks oleks vili salves. Selleks tuleb sirbitera luisuga teravaks luisata ja peentöötluslihvijaga õige nurga all läikivaks ihuda. Kui sirp on sile nagu peegel, kus peegeldub kõik, mida ühiskonnas näha, siis on niitjal sobiv instrument tööks põllul. Põllul kõlab naiste laul, kajastades kõike, mida elu pakub ja leht mahutab. Hea oleks, kui sealt ka kübeke omakeelset filosoofilist selgust (lingvistiline mets) võiks lugeda. Teised on laisad.
Neil Young – lõikuskuu
nov. 18, 2013 @ 19:58:32
KULTUURIAJAKIRJANDUSE VÕLU JA VALU
http://www.muurileht.ee/kultuuriajakirjanduse-volu-ja-valu/
nov. 19, 2013 @ 10:35:06
Eile 18.11.2013 Jüri Üdi klubis toimunud kõnelused paigutusid tänaste uudiste
http://epl.delfi.ee/news/eesti/rein-lang-kohtusin-toesti-oma-kabinetis-valjataga-ja-kenderiga.d?id=67117018
valguses selgemalt sellesse mustrisse, mida saates esindas seltskond, kes oli veendunud Sirbi ümber keerlevates poliitilistes tõmbe- ja tõukejõududes. Varem tundus poliitika minu jaoks kõrvaline.
Mis tähendab ühtlasi, et hr Lotmani analüüs polnud vettepidav. Oskamata välja mõtelda ühtki võimalust poliitilisteks mängudeks, tema analüüsi läbisid kõik olulised poliitilised nimed Nõgeseni, jäi õpetlane seisukohale, et skandaalina on Sirbi ümber toimuv positiivne, nii kultuur arenevatki. Tõenäoliselt pidas õpetlane silmas kultuuri protsessuaalses mõttes.
Poliitilised mängud kultuuris ja hariduses, mille üheks osaks on kultuurirevolutsioon Sirbis, näitab minu arvates, et valitsevas koalitsioonis on mänguväli kitsaks jäämas. Isiklikud ambitsioonid, mille kate tuleneb suuremast poliitilisest informeeritusest Euroopa Liidu suunal, on hakanud ületama piire, mida pakub kohalik ambitsioon. Tõenäoliselt sööb valitsev koalitsioon oma enda saba, mis kultuuri jaoks tähendab ringliikumist, näilist skandaali.
Ebaadekvaatne poliitika on kahjulik kultuuri jaoks materiaalses mõttes.
nov. 19, 2013 @ 13:01:58
Millised võiksid olla need poliitilised mängud, millest hr Lotman ei osanud undki näha?
Esmane informatsioon: Sihtasutus Kultuurileht (SA), mis koondab kultuuriks olulised väljaanded, st 11 ajakirja, sh Akdeemia, Looming jt, ning 2 ajalehe (Sirp, Õpetajate Leht), asutaja on EV, mis teostab oma asutajaõigusi läbi Kultuuriministeeriumi (KM), kus Rein Lang (RL) on minister, kes kuulub Reformierakonda (RE). SA nõukogu esimees on Urmas Klaase (UK), kes kuulub RE. SA juhib juhatus Toomas Väljataga (TV). Uue peatoimetaja (PT) leidmiseks korraldati konkurss, konkurssi komisjoni üheks liikmeks oli Krista Aru (KA). Komisjon ei leidnud 5 kandidaadi seast sobivat ja KA sõnade kohaselt otsustati korraldada kevadel uus konkurss ja määrati senine asetäitja Lea Larin (LL) PT kohusetäitjaks (KT). Kaur Kender ja mõttekaaslased (KK) konkurssil ei osalenud.
Järgnevad spekulatsioonid (SP) tuginevad esmasel infol.
1.SP: KM jagab SA-le raha. Kui PT leidmine on liiva jooksnud, siis võtab KK ühendust TV-ga (või vastupidi). Koos UK-ga käijakse RL juures, kes kuulab KK plaani ja lubab lisaraha, kuna talle meeldib KK mõte, et poliitika on kultuuri osa. Avalikult teatab KK, et tema plaani kohaselt pöörab Sirp edaspidi rohkem tähelepanu poliitikale.
2.SP: UK küsib RL käest tema poliitiliste ja kultuuriliste soosikute kohta ja annab sellest teada TV-le. TV teatab varsti LL-le, et tema oli tegelikult lühiaegne KT. Avalikult teatab TV, et KK on Sirbi pikaaegne KT kevadeni ja koondab 4 kohta.
3.SP: Kuna RE reitingud on langenud ja IRL tõusnud, siis peab RL nõu oma abilistega, mida selle parandamiseks ettevõtta. Koos töötatakse välja plaan. RL räägib plaanist UK-le, viimane omakorda TV-le. TV ehmub, kuuldes plaani, ja otsustab mitte minna ETV 2 saatesse Jüri Üdi klubi, kuhu ta oli lubanud minna. Koos KA ja LL oli nende suurim soov siiski kultuuri arendada. Avalikult teatab RL, et KM ei koosta kontserdikavu, EV otsustab iga SA ise, keda PT või KT ametisse valida.
Sarnaseid SP-ne, säsiga või säsita, võiks jätkata, aga milleks. Asja poliitiline uba on muus.
nov. 19, 2013 @ 20:47:00
Väljataga: muutused võivad ees oodata ka kultuuriajakirju
http://kultuur.err.ee/v/peauud…..bc971a1633
nov. 20, 2013 @ 10:29:32
Toomas Väljataga: Rein Lang pani mind tanki
http://www.postimees.ee/2603220/toomas-valjataga-rein-lang-pani-mind-tanki
Midagi hakkab vähehaaval selguma. Tundub, et KK puhul on tegemist eelkõige tema enda initsiatiiviga, mis ühel hetkel jõudis UK ja sealt edasi RLjuurde. Räägiti ka mitme teise isikuga (RK, veel keegi?).
Kokkuvõttes võib heita ette, kuidas seda kõike läbi viidi: “Kindlasti on aga ministeerium kogu teemat halvasti hallanud, mugavalt oma rolli pisendanud ja Toomas Väljatagat ära kasutanud.”
nov. 21, 2013 @ 09:09:21
Lotman: olen huvitatud sellest, et kultuurileht ei kaoks ära
http://kultuur.err.ee/v/peauudis/1d6f8845-cb3f-449e-adf6-ff5301dfb937
Vastuseks Mihkel Kunnusele (vt eelmise kommentaarid)
http://www.lotman.ee/1/post/2013/11/vastuseks-mihkel-kunnusele.html
nov. 21, 2013 @ 23:18:46
Meelis Oidsalu: milles seisneb kultuurilehe poliitilisus?
http://arvamus.postimees.ee/2605144/meelis-oidsalu-milles-seisneb-kultuurilehe-poliitilisus