Ajakirjanduslik allakäiguspiraal

@jolli, meediatarbija

Majandussurutise alguses rõkkasid meediaväljaanded rõõmust, kui konkurente üritati eufooriliselt üle trumbata üha uute ja uute töö kaotanute juurdekasvunumbritega, justkui oleks sellised arengud midagi, mille üle uhkust tunda. Pole paremat uudist halvast uudisest, sest konflikt “müüb”!  Kriisi süvenedes ja kestes asendusid rõõmurõkatused kiunuvate toonidega – inimeste ostuvõime langes, kodumajapidamiste tarbimisprioriteedid hinnati ümber, ajalehetellimusi tühistati ja käsimüük kuivas kokku. Vähenenud lugejaarvud ja langenud reklaamitulud sundisid meediaettevõtete finantsosakondi kulude kärpimise käigus ka personali- ja palgapoliitikat üle vaatama ning ilmselt sattus nii mõnigi parastav ajakirjanik ka ise vabale turule – koondati ehk avati uutele väljakutsetele või pidi oma igapäevase hamburgeri väljateenimiseks verd, higi ja pisaraid paberile nõristama vähendatud töötasu eest.
Ajad, mil keegi lahke kolleeg kolme isuäratavalt lõhnava megapizza karbiga toimetusse jalutas, muutusid helgeks mälestuseks ja lõunatunniks tuli eilse ajalehe vahele keeratud kiluleib juba hommikul sülearvutikotti kaasa pakkida. Suitsuandurid aga peitusid tuntuimate sigaretilaenajate eest tualetti. Nii jõudis majanduskriis toimetuste õuedele, endised head kaastöötajad hakkasid kolleege vihkama ja altkulmu põrnitsemise õhkkonnas kadus loovus.

Siinkohal tegi ähmis leheneegrite suguharu vea – selle asemel, et madalatel kirgedel mängida ja lollikeste pealt teenides lugejate revolutsioonilisi meeleolusid takka õhutada, oleks võinud publiku intelligentsuse solvamise asemel teda koolitada. Eestikeelse trükiajakirjanduse levitamisega koolitasid eelmise ärkamisaja aegsed haritlased maarahvast, kes üldise kirjaoskuse tingimustes muutus üheks suurema lugemusega rahvaks Euroopas, ladudes sellega muuhulgas vundamendi tänasele rahvusriigile. Kui futuristid ja tehnokraadid on ette ennustanud lähitulevikus saabuvat aega, millal arvutid on inimesest targemaks arenenud, siis massimeedias on sarnane sündmus märkamatult juba toimunud – lugeja saavutas tehnolooglise singulaarsuse, hääletas jalgadega ja mõtlemist praktiseerivad inimesed asusid alternatiivsetes kanalites iseseisvalt sisu looma, sageli kvaliteetsemaltki kui seda peavoolu poolt eetrikõlbulikuks upitatud “arvamusliidrite” haigutama ajavatel sõnavõttudel pakkuda on. Kas teadmishimuline lugeja viitab sotsiaalmeedias sõpru teavitades pärisajakirjanduses ilmunud loole või mõnele tasuta toimetatavale vabalthingavale autoriblogile? Sageli leiab just viimastest värskemapilgulisemat ja sügavamat analüüsi ühiskonnaprobleemidele,  sest blogijad pole ju kinni peajoone meedia kultiveeritud mõttestampides ega täida leheomanike poolset tellimust masside hoiakute kujundamisel. Küll aga spikerdab profiajakirjanik alternatiivmeedialt mõnegi originaalse kujundi või mõtte.

Ajas lineaarselt allalaaditav uudisvoog (TV, raadio) taastoodavad sõltuvuses mõtlemispuudelisi, kes neelavad võõrutusnähtude pohmeluses kriitikavabalt fast food tüüpi kiirseeditavat rämpsinformatsiooni, mis erutab emotsioone töötlevaid ajusagaraid, aga jätab viisakalt puutumata tekstikriitilise analüüsi ja kaasamõtlemisega tegelevad ajukoorepiirkonnad. Publik reageerib Pavlovi katseloomade kombel valgusele ja juhmistub kollektiivsel allakäiguspiraalil. Meedia on täpselt nii hea, kui halva loo tellib temalt lugeja. Kas tõesti? On see parim kontseptsioon, mida meile pakkuda on? Hari meid, meedia ja too lugejas välja parim, mitte halvim! See aitab meil saabuvat soojussurma  edasi lükata…

Ükskõik kui palju püüan, rapsin ja laksin,
tuleb välja, et kõigele ikka peale maksin

2 kommentaari (+add yours?)

  1. gaal
    märts 25, 2013 @ 23:38:41

    Vasta

  2. Jolli
    märts 30, 2013 @ 09:43:55

    vs.

    “Soov erinevaid osapooli teineteise vastu välja mängida on seega paljuski ajakirjandustehniline, lähtudes soovist võita rohkem lugejaid. Milline väljaanne seda siis ei sooviks – suurem konflikt, suurem vastuolu, suurem vaatemäng!”

    http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/priit-hobemagi-mustvalge-maailma-loksus.d?id=65896152

    :=)

    Vasta

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

märts 2013
E T K N R L P
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: