Ühe demokraatliku vabariigi võimalik kursimuutus

@huviline

Navigeerimise põhitõde: kurssi on raskem muuta kui määrata, eriti suurte aluste puhul, kehtib igasuguste inertsiaalselt liikuvate objektide sh riigi kohta. Idee ei ole inertsiaalselt liikuv objekt. Tema eesmärk on asjaolude paljususes korra loomine. Teiste sõnadega öeldes peaksid ideed aitama meil kurssi määrata. Seoses teise kirjaoskuse levikuga, arvutite ja interneti kasutamisega ühiskonnas, on mäekõrguselt laienenud infoväli, sh määratum avalik huvi. Seega on vaja andmetest arusaamist kitsendada selgete ideedega, et mitte uppuda info üleujutuses. Ideede tähtsus kasvab iga päev. Kui ajakirjanikul puudub selge idee, mille nimel ta konkreetset artiklit kirjutab, siis jääb artikli sotsiaalne mõju lahjaks, vaatamata isegi skandaalidega tekitatud tormilainetele.

Demokraatia on ideena kui reaalsete valikutena, nii ajalooliselt kui tänapäeval, selline riigielu korraldus, millega on kaasatud enamik poliitiliselt aktiivseid isikuid ning selles mõttes sunnitud tegelema võrdselt ja eranditeta kogu rahvaga. See on demokraatia negatiivne külg, sest võrdne kohtlemine tähendab sageli ebaõiglust üksikisikute suhtes. Vastav surve on aga väidetavalt enamiku soov. Demokraatia vaieldamatu positiivne külg on potentsiaalsele sõnavabadusele antud võimalus avalduda. Demokraatia rüpes sündis kunagi filosoofia. Tänapäeval on teadused jõudnud programmide loomiseni, mis töötlevad andmeid automaatselt, mille tähtsus seisneb eeskätt andmevahetuses ja ülekande kiiruses. Demokraatlike protsesse, vastavaid poliitilisi muutusi sotsiaalses elus, on selletõttu võimalik teostada oluliselt operatiivsemalt.

Demokraatia teostamine operatiivsemalt on kujundanud praktika, mille pinnalt võib olla lähiajal võimalik ka ühe demokraatliku vabariigi kursimuutus. Ka siin foorumis on arutletud uue poliitika vajaduse üle, sh uue erakonna loomise võimaluse üle ja kindlasti on mõnel kerkinud küsimus, miks meil on vaja uut erakonda? Põhjus on väga lihtne: kõik aktuaalsed erakonnad on ennast kompromiteerinud, vahet ei ole kas koalitsioonis või opositsioonis. Erakondade poliitilised programmid on sisuliselt ühe vitsaga löödud. Paljude erakondade programmid on ka aastatetagused ja keegi neist ei paku välja värskeid ideid. Vana kohendamine on sageli kulukam kui uue muretsemine, vaid sotsid kon asunud aktiivselt oma erakonda parendama. Kuid organisatoorne fassaadivõõpamine ei muuda sisulist igavust põnevuseks. Ükskõik, kes uue erakonna loomisega soovib rinda pista, peab arvestama sellega, et millegi uue loomine saab olla õigustatud vaid juhul, kui uus poliitika erineb konkreetselt eksisteerivate erakondade aetavast poliitikast. Vahetegu peab lisaks konkreetsusele olema ka radikaalne, vastasel korral taandub kõik lihtsalt uue tabula rasa täis kirjutamisele.

Kuidas saada aru, kas eksisteerib sotsiaalne tellimus mingi poliitilise muutuse teostamiseks ühiskonnas? Humanitaarne eeldus mingiks poliitiliseks muutuseks eksisteerib alati, sest ühiskond ei saa juba olemuslikult rahul olla olemasolevaga, kuna alati saab paremini. Seega tuleb edasi minna järgmise küsimuse juurde: kuidas saada aru sellest, mida sotsiaalne tellimus sisaldab ja milliseid poliitilisi muutusi tuleks ühiskonnas teostada? Üldiselt arvatakse, et küsitluste teel. Kindlasti on igasugused infot juurde tekitavad tegevused siin olulised, sh sotsioloogiline küsitlus, riigi reiting, maine kujundus, sest saadava info pinnalt on võimalik hinnata erinevat sorti teenuse kvaliteeti. Kuid on ka sõnavara ja mõistevara, mida tavaliselt täidetakse elukogemusega ja see võib anda aimu sotsiaalsest tellimusest. Peamine indikaator on siiski meedia.

Arusaamine demokraatia sisust väljendub rahva võimus, mida vabariik teostab põhiseaduse alusel, luues selleks konkreetsed võimalused. Kui vabariik vähendab, mitte ei loo juurde kohti kus teostada neid võimalusi, nt sulgedes koole, päästekomandosid, postkontoreid, siis ilmselt eksisteerib ka sotsiaalne tellimus mingite poliitiliste muutuste teostamiseks ühiskonnas. Selleks on riigi käsutuses vahendid, mida ta saab ümber jagada vastavalt nendele prioriteetidele, mida parasjagu võimul olev valitsus õigeks peab. Kogutav maksuraha on tohutu suur, olles alati oluliselt suurem konkreetses riigis tegutsevate firmade eelarvest ja võisteldes suuruse poolest vaid rahvusvaheliste firmade ja organisatsioonide eelarvega. Kõik oleneb valitsusjuhist ja sellest poliitikast, mida ajavad juhtivad erakonnad.

Hetkel võib jälgida protsesse, kuidas ühe demokraatliku vabariigi valitsus teostab poliitikat, millega vähendatakse rahva võimu jagades eelarve tulud ümber rahva võimu vähendavate tegevuste kasuks. Tähtsam kui osutatav teenus on igale isikule see infoväli, mis kaasneb iga kohaga ning on avalikkusele kättesaadav ja kasutatav. Kohalikes gümnaasiumides ei toimu ainuüksi õpetamine, vaid koolid on ka omamoodi väikesed parlamendid, kus õpetajad ja õpilased omavahel ja gruppides arutavad vabariigi ja maailm asju. Samuti kohalikud ülikoolid. Päästekomandod ei ole üksnes kohaliku elu turvatunde tagajad. Tähtsam kui elupääste ja suitsusukeldumise teenuse kättesaadavuse kiirus on teadmine, et päästjad on lähedal. Päästjad suurendavad kohalike elanike informeeritust valdkonnas, olles taas omamoodi miniparlamendiks. Veel suuremaks kohalikuks miniparlamendiks on postkontorid. Üks demokraatlik vabariik peaks eelarve tulud jagama ümber nii, et rahva jaoks säiliksid avalikud kohad kogu maa piirides.

Üks demokraatlik parlamentaarne vabariik võiks teha kursimuutuse, hakates ajama presidentaalset demokraatiat. Me ei pea ootama jälle 50 aastat. Rahvusvaheliselt kättevõidetud positsioonid võimaldavad nimetatud kursimuutusega demonstreerida rahvusvahelisele üldsusele meie usaldusväärsust ja suveräänsust, sest riik, kes ehitab rahvale ja mõtleb tudengitele, saab alati hakkama.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s

veebruar 2012
E T K N R L P
« jaan.   märts »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: