Kas on kerge olla neukku?

@ckrabat

Pärnumaa koerapidaja Marge Arumäe õigeksmõistmine Pärnu Maakohtus, milles tema toetajad Issanda enda kätt nägid mängus olevat, on viimasel ajal avalikkuses ja isegi meedias parasjagu tähelepanu pälvinud. Kuna pole kohtulahendiga tutvunud, siis ei oska ka mõista neid ajendeid, millest kohtunik otsuse langetamisel lähtus, kuid sõnum, mis õigeksmõistva otsusega ühiskonnale saadeti, kõneleb selgelt keelt – looma väärkohtlemine on õiguspärane tegevus ja loomapidajatel puudub igasugune vastutus hoolealuste elu ja tervise eest hoolitsemisel. Materialistlik maailmavaade pakub odavat tõde, kus igaühel on õigus olla neukku. Ma ei tõstatagi küsimust, kas Marge Arumäed oleks tulnud karistada ja kuidas, vaid probleemne on ÕIGEKS mõistmine tema semantilises võtmes.

Karta võib, et nimetatud daam (ametilt õpetaja ja veel kristlikus pühapäevakoolis!?) ei saa siiamaani aru, et ta midagi valesti oleks teinud, sest kristluski võib väljenduda variserlikus kombetäitmises, mitte sisemises veendumuse. Kristluse materialiseerumisele pani omal ajal aluse juba Tommaso d’Aquino. Siinne loomapidamiskultuur põlvneb nõukogude ajast, kus loomi peeti alamateks olenditeks, kelle ülesanne on inimesi teenida. See võis mingisugusele kontingendile isegi rahuldust pakkuda, sest samal ajal peeti ka inimesi alamateks olenditeks, kelle ülesanne on riiki ja parteid teenida, kuid loomad asetsesid veelgi madalamal astmel, kelle kallal võis inimene samamoodi omavolitseda nagu partei ja riik võisid seda inimese kallal teha. Nõukogude vägivallahierarhia oli mingis mõttes geniaalselt üles ehitatud – vägivalda pakuti igaühele ühiskonna vajaduste järgi, kuid samal ajal jäeti igaühele võimalus omapoolseks vägivallaaktiks, kui mitte füüsiliseks, siis vähemalt vaimseks. Nõukogulik loomapidamiskultuur võimaldas inimese madalamate instinktide täideviimist, sest loomi sai inimene karistamist kartmata mõnitada, piinata, isegi tappa. Alaväärtuslikule komplekside rüpes vaevlevale inimesele pakkus loomapiinamine seaduslikku pääseteed, kus ta sai oma vägivaldseid instinkte rahuldada isegi siis kui ta oli ühiskonna kõige madalaimal redelipulgal. Mõiste lemmikloom või inimese ja looma sõprus on neukkuajastu inimese jaoks mõistetamatu ja võõras.

Kas me võime olla kindlad, et need inimesed, kes on karistamatult käe tõstnud looma vastu, ei leia sellest väge ja jõudu inimese kallal vägivallatsemiseks? Poliitilised propagandistid on valmis varmalt loosungeid hõikama, et toetage sünnitamist ja saagu meid palju, kuid kas paatose tagant ei kostu hoopis võltshumanism? Nii sünnivad materiaalselt stimuleeritud lapsed. Materialistlikud propagandistid unustavad tahtmatult (aga võib-olla ka tahtlikult) ära ühe olulise kategooria – vastutuse! Kui sa sünnitad lapse, siis sa vastutad tema eest. Kui sa võtad endale lemmiklooma, siis sa vastutad tema eest. Propagandistlike loosungitega on hea emotsioone üles kütta, kuid tagajärjed võivad olla kurvad. Ja siis me küsime – kes tegi? ISE tegi nagu ühes eesti rahvamuistendis.

 

 

Advertisements

3 kommentaari (+add yours?)

  1. personainfieri
    mai 11, 2012 @ 10:08:39

    Heiki Valner: kas Eesti ühiskond on valmis tunnustama loomade eluõigust?
    http://arvamus.postimees.ee/837902/heiki-valner-kas-eesti-uhiskond-on-valmis-tunnustama-loomade-eluoigust/
    Eesti seaduste mõistes on loom «asi». Taoline määratlus tingib ka suhtumise – asjad on elutud ja tundetud ning neile pole vaja kaasa tunda. Lisaks kuuluvad asjad ka inimesele.
    Lõpetuseks meenutan veelkord Mahatma Gandhi kuldseid sõnu: «The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.» Tõlkes võiks see kõlada umbes nii: «Rahvuse hiilgust ja moraalset arengut saab hinnata selle järgi kuidas nad kohtlevad oma loomi».

    Vasta

  2. Tõnu
    mai 11, 2012 @ 13:54:04

    Selle teema kohta ei oska midagi vastu vaielda. Loom on elusolend ja looma piinamine jube.

    Vasta

  3. personainfieri
    mai 15, 2012 @ 05:58:23

    Üldiseks harimiseks:
    http://arvamus.postimees.ee/840360/kaie-kasemets-loomade-oigustest-ja-vabadustest/
    Lemmikloomade omanikud, empaatilised ja hoolivad inimesed teavad sellele küsimusele vastust ka ilma uuringute ja teaduslike tõenditeta. Skeptikutele olgu öeldud, et põhjalike uuringute tulemusel on tõestatud, et loomad tunnevad lisaks valule ja füüsilistele aistingutele ka hirmu, stressi ja muid inimesega sarnaseid tundeid. Kui inimene võtab endale õiguse loomi ekspluateerida endale meelepärasel eesmärgil, siis on tema eetiline kohus võtta vastutus ka loomade heaolu eest.

    Et vältida loomade õigustest rääkimisel mitmetimõistmisi stiilis «Sigadele valimisõigus!», räägitakse loomade puhul vabadustest. Praeguseks üldtunnustatud viis vabadust on välja töötatud Põllumajandusloomade Heaolu Nõukogu (Farm Animal Welfare Council) poolt ning on järgmised:
    Olla vaba janust ja näljast – võimaldades loomadele piisavas koguses süüa ja juua, et organismi vajadused oleksid kaetud ning tervis ja elujõud tagatud.
    Olla vaba ebamugavustest – võimaldades loomadele sobiva keskkonna, peavarju ja mugava puhkeala.
    Olla vaba valust, vigastustes ja haigustest – kasutades haigusi ennetavaid meetmeid või haigusnähtude ilmnemisel võimaldada loomadele kiire diagnoos ja sobilik ravi.
    Vabadus loomuomasele käitumisele – võimaldades loomadele piisavalt ruumi ja vastavad (pidamis)tingimused ning võimaldades neil liigikaaslastega suhelda.
    Olla vaba hirmust ja kannatustest – võimaldades loomadele tingimused ja kohtlemine, mis väldivad psüühilisi kannatusi.

    Vasta

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s

mai 2011
E T K N R L P
« apr.   juuni »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: